Jaromír Funke (1896–1945) patřil mezi průkopníky moderní fotografie. Roku 1922 se vydal na cestu k abstrakci, která vyústila v jeho vlastním -ismu, „fotogenismu“. Reagoval také na kubismus a vytvořil vzorová díla nové věcnosti a konstruktivismu, stál nejblíž Bauhausu. V průběhu dvacátých let akceptoval jako jeden z prvních také iracionální směry, poetismus a surrealismus. Na Bretonově pojetí zázračného setkání založil po polovině třicátých let svoji „emoční fotografii“. Byl typickým všestranně vzdělaným intelektuálem své doby.
Výstava přiblíží především logiku utváření a proměn Funkeho
tvorby. Od předchozích prezentací se liší především zasazením
Funkeho díla do kontextu evropské avantgardní fotografie a kultury.
Prokáže, že Funke patří k jejím průkopníkům.
Jaromír Funke (1896-1945) patřil mezi novátory moderní fotografie,
podobně jako Jaroslav Rössler, Man Ray, László Moholy-Nagy, Albert
Renger-Patzsch, Alexander Rodčenko, Paul Strand, Edward Weston a
další. Podobně jako oni se Funke - roku 1922 - vydal na cestu k
abstrakci, která vyústila v jeho vlastním -ismu,
"fotogenismu".
Reagoval také na kubismus a vytvořil vzorová díla nové věcnosti a
konstruktivismu, stál nejblíž Bauhausu. V průběhu dvacátých let
akceptoval jako jeden z prvních také iracionální směry, poetismus a
surrealismus. Na Bretonově pojetí zázračného setkání založil po
polovině třicátých let svoji "emoční fotografii". Byl typickým
všestranně vzdělaným intelektuálem své doby, avantgardistou, který
musel vždy alespoň o krůček předstihnout své současníky. Mezi
fotografy z Čech byl společně s Rösslerem ve dvacátých letech
jedinou osobností, která se orientovala v internacionálním
kontextu avantgardní fotografie a výtvarného umění. V době
mezi dvěma světovými válkami, v nově vzniklé Československé
republice, ovlivňoval Funke fotografické dění nejen svým dílem, ale
také rozsáhlou teoretickou, kritickou, organizátorskou,
redaktorskou a zejména pedagogickou činností. Amatér a zpočátku
zanícený vůdce opozice proti všem autoritám se shodou okolností
stal fotografickým pedagogem nejprve na tzv. "slovenském Bauhausu"
v Bratislavě (od 1931) a pak na Státní grafické škole v Praze
(od 1935), vedené Ladislavem Sutnarem. Měl tedy jedinečnou možnost
své přesvědčení i znalosti šířit, a to i v době, kdy to
v okolních zemích, zejména v Německu, nebylo možné.
Bez Funkeho by česká fotografie vypadala jinak. Funke byl nejen
průkopníkem nové fotografie, nýbrž i výrazným představitelem "nové
vize", nového vizuálního umění. Měl svůj podíl snad ve všech
oborech, v nichž fotografie rozšiřovala své kulturní poslání a
užitné funkce. Zemřel jako nepřímá oběť druhé světové války, když
vinou bombardování Prahy nemohl být včas operován.
Výstava využije kromě majetku Moravské galerie v Brně také sbírku
Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Další zápůjčky budou z autorovy
pozůstalosti, případně z dalších veřejných a privátních
sbírek.
Sdílejte video na Youtube
VideaMG
__
Výstavu a vydání katalogu podpořilo grantem Ministerstvo kultury
ČR a statutární město Brno.