Jurkovičova vila
Přejít na samostatné stránky Jurkovičovy
vily zde.
Jana Nečase 2, 616 00
Brno-Žabovřesky
+420 532 169 501 / +420 773 773 616
pokljv@moravska-galerie.cz
GPS souřadnice: 49°12'24.8"N 16°34'33.7"E
Jurkovičova vila má své samostatné stránky, na
kterých naleznete všechny potřebné informace.
Prohlídky vily s výkladem probíhají každou celou hodinu podle
otevírací doby.
Otevírací doba pro následující měsíce:
leden-únor sobota-neděle 10.00-12.00 h a
12.30-18.00 h
březen čtvrtek-neděle 10.00-12.00 h a
12.30-18.00 h
duben-říjen úterý-neděle 10.00-12.00 h a
12.30-18.00 h
listopad čtvrtek-neděle 10.00-12.00 h a
12.30-18.00 h
prosinec sobota-neděle 10.00-12.00 h a
12.30-18.00 h
Prohlédněte si fotografie vily:
O objektu
Jurkovičova vila je jednou z nejvýznamnějších
architektonických památek přelomu 19. a 20. století
v Brně. Spolu s realizacemi Jurkovičových návrhů na
Pustevnách, v Luhačovicích a na zámku Nové Město nad
Metují tvoří páteř jeho dochovaného díla v České republice.
Tato architektonická památka má pro secesní Brno stejný význam jako
vila Tugendhat pro Brno funkcionalistické.
Přestože větší část aktivního života strávil Dušan Samo Jurkovič
(1868 - 1947) na rodném Slovensku, zapsal se vedle Jana Kotěry
jako jeden z nejvýznamnějších architektů působících
v českých zemích na přelomu 19. a 20. století. Pro
brněnské stavebníky navrhl na počátku 20. století několik staveb.
Nejvýznamnější památkou Jurkovičova působení v Brně však
zůstává vila, kterou si v roce 1906 navrhl a postavil na
lesním svahu nad řekou Svratkou, na okraji tehdy ještě samostatné
příměstské obce Žabovřesky (ul. Jana Nečase 2). Realizoval
v ní manifestačně své dosavadní poznatky a modelovou
představu vily. Hlásí se v ní k anglickému hnutí Art
& Crafts s jeho návratem k tradici bydlení,
k řemeslům, k sepjetí toho, co my nazýváme volným
a užitým uměním. K této osobité parafrázi anglické vily
se Jurkovič dopracoval díky svým dosavadním osobním zkušenostem
s řemeslem, ale také jí zhodnocoval své vídeňské školení
u Camilla Sitteho, prohloubené studiem prací Edgara Wooda, C.
R. Mackintoshe a zejména H. M. Baillie-Scotta (jeho studie Dům
a zahrada vyšla v českém překladu v roce 1910 péčí
Laichterova nakladatelství).
Již zasazení vily do krajiny je výsostným tvůrčím činem,
v němž se Jurkovič projevil jako jeden z nejcitlivějších
architektů ve vztahu k přírodě. Lokalita je dodnes
vyhledávaným cílem výletů, nabízejícím blízký les, řeku, bohaté
výhledy. Jurkovič si sám aktivně těchto požitků dopřával. Na
nedalekém břehu Svratky postavil i loděnici, kterou se svými
přáteli využíval. Stavba vily je mezníkem ve vlastní Jurkovičově
tvorbě. Demonstruje vývojový posun v jeho stylu, opouštějícím
počáteční parafrázování dřevěných lidových staveb, jejichž vliv se
tentokrát omezil pouze na základní konstruktivní podstatu.
Po svých zkušenostech z Luhačovic se Dušan Jurkovič rozhodl
použít hrázděnou konstrukci izolovanou a zároveň krytou
korkovými panely, které byly zvenku omítnuté cementovou
a zevnitř sádrovou omítkou. Adekvátně k tomu se snažil
použité stavební prvky co nejvíce zjednodušit, takže
v konečném důsledku se vizuálně uplatňovaly především čisté
bílé stěny domu a z tradičních lidových prvků se stává
jednoduchá geometrická zkratka. Novým výrazovým prvkem je kamenný
arkádový vstup s terasou. Z dispozičního hlediska je vila
důsledně rozdělena na vstupní reprezentačně společenskou část
přízemí, kde zařídil i vlastní výstavní sál, na pracovní část
na patře a soukromé obytné prostory na obou podlažích. Všechny
tyto prostory spojuje hala jako sjednocující princip. Prvky, které
zde aplikoval poprvé, později opět využil při dalších realizacích,
jako byly přestavby zámku v Novém Městě nad Metují nebo
bývalého kláštera na Zbraslavi, stejně jako v obytné
architektuře v Brně i jiných místech (nájemní dům B.
Škardy atd.).
Výstavy jsou realizovány za finanční podpory Evropského fondu pro regionální rozvoj a ze státního rozpočtu České republiky v rámci projektu Bilaterální sítě designu.