Základní informace
Centrum nových strategií muzejní prezentace při Moravské galerii v Brně
Národní metodické centrum pro recepci a prezentaci výtvarné a vizuální kultury v muzejním kontextu, zkráceně centrum nových strategií muzejní prezentace (CENS), zřízené pod Moravskou galerií v Brně v roce 2011, zkoumá především způsoby vystavení děl výtvarné a vizuální kultury v muzejním kontextu a aplikuje výsledky svého bádání v praxi.
Cílem jeho aktivit není jen vytvářet metodiky, ale také působit jako poradenské centrum pro badatele a muzejní instituce v celé České republice. CENS bude při své práci vycházet nejen z průzkumu a dokumentace vybraných expozic nacházejících se u nás i v zahraničí, ale i z rozsáhlé literatury k tématu, která do galerijního a muzejního provozu přinesla v posledních dvaceti letech mnohé podněty, jejichž důsledkem byla revize stávajících postupů vytváření muzejních expozic. V současnosti je muzejní praxe rozkročená mezi tradičními a novými přístupy, které jsou charakteristické mezioborovou spoluprací a jež je nezbytně nutné v dnešní době využívat, pokud chce muzeum respektive galerie obstát v konkurenci ostatních volnočasových aktivit.
Jedním z dalších cílů centra je vytvořit platformu pro diskusi, pojmenovat problematická místa v tvorbě muzejních a galerijních expozic a napomoci propagaci a znovuustavení muzea umění jako svébytné a pro společnost nepostradatelné instituce.
Dosavadní spolupráce
- Památník Lidice (Lidická galerie)
- Galerie výtvarného umění v Chebu
- Zámek Moravský Krumlov
- Národní galerie v Praze
- Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou
- Europa Jagellonica
- Uměleckohistorická společnost v Českých zemích
- Seminář dějin umění FF MU v Brně
- Časopis Art and Antiques
- Internetový magazín Artalk
- Časopis Dějiny a současnost
- Slovenská národní galerie
- Galerie Josefa Jambora v Tišnově
- Muzeum Boskovicka
- Muzeum romské kultury v Brně
- Galerie výtvarného umění Hodonín