Poselství barev, tvarů a myšlenek
Kostel Bičovaného Spasitele v Dyji - příspěvek k péči o
kulturní krajinu a evropskou integritu
1/11/2004-31/10/2005
"Nechť Maulbertschova skvělá díla ochrání Vaši zemi" (Jakob
Schmuzer, 1796). Kostel Bičovaného Spasitele v Dyji -
příspěvek k péči o kulturní krajinu a evropskou
integritu.
Po velkých výstavách pozdně gotického umění na Moravě (Europalia,
Brusel 1997; Brno - Olomouc - Opava 1999; Řím 2000)
a výstavě V zrcadle stínů. Morava v době baroka
1650 - 1780, pořádané v rámci České kulturní sezóny ve
Francii v partnerském městě Rennes, začala Moravská galerie
v Brně v listopadu letošního roku realizovat mezinárodní
výzkumný projekt, jehož vyvrcholením bude výstava Umění
a civilizace na Moravě doby barokní, plánovaná na rok
2007.
Projekt má název Poselství barev, tvarů a myšlenek
s podtitulem "Nechť Maulbertschova skvělá díla ochrání Vaši
zemi" (Jakob Schmuzer, 1796). Kostel Bičovaného Spasitele
v Dyji - příspěvek k péči o kulturní krajinu
a evropskou integritu. Jeho klíčovým tématem je dílo přední
osobnosti středoevropského malířství 18. století Franze Antona
Maulbertsche a umělců jeho okruhu (Josefa Winterhaldera ml.,
F. X. Leichera, J. V. Bergla, J. Sterna) na území bývalého
Rakouska-Uherska.
Cílem projektu je obnovit mezinárodní a mezioborovou
spolupráci s praktickým a dlouhodobým výsledkem,
respektive za účelem zpřístupnění dosud opomíjených památek
barokního umění, jak movitého tak nemovitého charakteru,
a jejich zhodnocení, a výhledově za účelem vytvoření
platformy pro přípravu dalších projektů. Na projektu se podílí řada
tuzemských institucí.
Ohniskem projektu je záchrana a obnova unikátního kostela
Bičovaného Spasitele v Dyji u Znojma, který je pro svůj
havarijní stav již několik desetiletí nepřístupný. Jedinečný doklad
závěru barokní kultury na Moravě byl vystavěn v letech
1769-1775 nákladem premonstrátského kláštera v Louce
u Znojma, v následujících letech byla provedena fresková
výmalba a byl zařízen interiér kostela a roku 1778 byl
kostel vysvěcen. Dyje (dříve Milfroň, Mühlfraun) byla vyhledávaným
poutním místem, jehož význam podmiňovalo působení a široký
kulturní rozhled louckých premonstrátů. Loucký klášter patřil
k významným klášterním komplexům v Evropě a jeho
působení zanechalo dodnes výrazné stopy v památkovém fondu
podunajských států. Zatímco v Louce se vnitřní zařízení,
vytvořené předními umělci vídeňského okruhu, až na výjimky
nedochovalo, interiér kostela v Dyji zůstal téměř
v původním stavu. Na jeho vytvoření se podílel právě Franz
Anton Maulbertsch (1724-1796) se svými spolupracovníky Josefem
Winterhalderem ml., Felixem Ivo Leicherem a Johannem Berglem.
Ojedinělý ikonografický program vyjadřuje tajemství Spásy
a jeho autorem je pravděpodobně správce dyjské řádové
rezidence P. Gerlach Hengel. Restaurátorské práce na objektu
zahájené v 70. letech byly přerušeny a následné pokusy
o opravu a zpřístupnění památky nebyly úspěšné. Teprve
v letošním roce, na základě tohoto projektu, bylo započato
s přípravnými pracemi a zajištěním statiky objektu
(financováno z fondu Záchrany kulturního dědictví MK ČR).
Souvislosti
- Publikace
- 61. Bulletin Moravské galerie v Brně