Užité umění
Návrh na zřízení průmyslového muzea v Brně schválilo 8. května 1873 generální shromáždění Moravského průmyslového spolku. Posláním muzea bylo shromažďování sbírek, rozdělených do pěti sekcí - umělecko-průmyslové, stavební, mechanické technologie, chemické technologie a textilního průmyslu. První sbírkové předměty byly získány nákupem na světové výstavě ve Vídni a byly umístěny do prostor průmyslového spolku na dnešním Moravském náměstí. Muzeum bylo slavnostně otevřeno 2. prosince 1873 u příležitosti 25. výročí vlády císaře Františka Josefa I. V roce 1882 byla započata stavba samostatné budovy podle plánů tehdejšího ředitele muzea Johanna G. Schöna.
Otevření budovy na dnešní Husově ulici 17. února 1883 bylo
skutečným mezníkem ve fungování muzea, protože umožnilo rozšiřování
sbírek a zkvalitnění jejich prezentace. Nově získaná díla byla
členěna do dvou oddílů: uměleckého a technologického. Umělecká
kolekce se rapidně rozrůstala o předměty tradičního uměleckého
řemesla (porcelán, keramiku, sklo, textil, práce ze dřeva, kovu,
kůže, slonoviny, zlata a stříbra), o příklady soudobé
tovární produkce (výrobky moravských, rakouských a německých
porcelánek, skláren a textilek) a také o díla
volného umění (středověká desková malba a plastika). Jedna
třetina přírůstků pocházela z darů mecenášů, nebo také
z průmyslových podniků.
Nový ředitel muzea August Prokop stanovil novou koncepci nákupů,
a to tak, že se zaměřil především na období renesance.
V té době se podařilo získat soubory českého, německého
a benátského skla 16. - 18. století, dále vídeňského
a míšeňského porcelánu, moravské, německé, francouzské
a holandské keramiky a orientální umění také
z období 16. - 18. století. Sbírka byla také doplněna
o historické i soudobé textilie.
Nový směr udal akviziční činnosti ředitel muzea Julius Leisching.
Na nákup nových sbírek zřídil zvláštní konto a přestal
rozlišovat volné a užité umění. Začal také sbírat doklady
lidového umění a získal tak řadu cenných předmětů. Nákupní
činnosti se věnoval i na svých cestách po Rakousku
a Německu. V době jeho působení v muzeu se sbírky
rozrostly o kolekci českého a benátského skla,
o středověký nábytek z Tyrol, středověké dřevořezby,
o italskou a španělskou majoliku, míšeňský
a vídeňský porcelán 18. a 19. století, o benátské
a nizozemské krajky. Nákupem se podařilo získat také doklady
německé kameniny a holičské fajánse. Na světové výstavě
v Paříži v roce 1900 byl pak zakoupen soubor secesních
děl.
Po první světové válce nastalo nepříznivé období pro
uměleckoprůmyslová muzea. I meziválečné období bylo
poznamenáno celkovou stagnací a jen minimálními a velmi
chaotickými nákupy. Jediným významným akvizičním počinem byl ve
třicátých letech nákup z pozůstalosti člena kuratoria Arnolda
Skuteckého. Jednalo se o vídeňský, míšeňský a berlínský
porcelán z období 18. a 19. století. V padesátých
letech byla získána kolekce Otakara Vaňury - čínský porcelán,
renesanční majolika, holandská a francouzská fajáns ze 17.
a 18. století. a německý a vídeňský porcelán
z období 18. a 19. století. Také se podařilo získat
soubor historických oděvů.
Po vzniku Moravské galerie v Brně v roce 1961 došlo ke
zkvalitnění muzejní práce a také k systematickému
budování všech sbírek, což vedlo k dalšímu významnému posílení
sbírkového fondu.
Kontaktní osoby:
Andrea Březinová
Alena Krkošková
Rostislav
Koryčánek