Záměrem výstavy V plném spektru. Fotografie 1900-1950
ze sbírky Moravské galerie v Brně je
představit hlavní okruhy fotografie z uvedeného období. Na třista
vystavených prací znázorní vazby ve vzájemné komunikaci fotografů z
povolání, amatérů, členů uměleckých skupin, fotografů pracujících
pro tisk, módu a reklamu i dokumentaristů spolupracujících s
institucemi historické paměti a lidových tradic. Vedle avantgardní
fotografie, jejíž soubor je v Moravské galerii v Brně mimořádně
významný, bude vystavena i tradičnější tvorba určená pro
fotografické salony a fotografie sledující společenskou problematiku,
životní styl a ikonografi i doby. Centrální pozornost výstavy bude
věnována způsobům vidění světa ve fotografických oborech, hnutích a
stylech a jejich společenskému vlivu. Jednotícím a hlavním motivem
budou způsoby, jakými fotografie objevovala a "definovala" svět a
zároveň sama sebe, společenské aspekty těchto procesů a jejich
vzájemné vztahy.
V průběhu půlstoletí totiž fotografie získala nové funkce zejména v
souvislosti se socializací zjednodušené fotografické techniky a
rozvojem tisku. Radikálně se tak rozšířilo její společenské
působení. Časové vymezení vystavených prací je dáno nutností
souvisle ukázat uměleckou fotografii, která jako hnutí vznikla
nedlouho před rokem 1900 a kvůli níž byla "Sbírka umělecké
fotografie Moravské galerie v Brně" založena. Rok 1950 je mezníkem
především kvůli politickému převratu roku 1948. Vedle fotografů
prezentovaných na zahraničních výstavách se na výstavě představí
neprávem opomíjení tvůrci konzervativnějšího zaměření a
dokumentaristé.
Výstava v této koncepci umožní nový vhled do kultury první půle
meziválečného období. Vybrané fotografie nebudou reprezentovat jen
jednotlivé tvůrce, nýbrž především "modely" použití média
fotografie. Sbírkové originály takových autorů, jakými byli
František Drtikol, Jaromír Funke, Vladimír Jindřich Bufka a další,
budou doprovázet ukázky časopisů, katalogů, inzerce, publikací,
propagačních a reklamních materiálů či nálepek na fotografiích.