Kompoziční principy, na nichž je založena většina obrazových
děl, se kterými se setkáváme v uměleckých muzeích i v běžném
životě, jsou pro nás tak samozřejmé a přirozené, že si jejich
existenci často ani neuvědomujeme. Ve skutečnosti jsou však ohlasem
více než půl století trvající diskuse o vztahu mezi uměleckým dílem
a reálným světem a představují jedno z klíčových témat evropské
umělecké a myšlenkové tradice.
Výstava je věnována otázkám perspektivy v umění napříč styly a
historickými epochami, a to s důrazem na moderní a současné umění.
Dává si za cíl představit díla různorodého stylového a formálního
charakteru, jejichž společným jmenovatelem je užívání principů
perspektivy pro budování obrazové hloubky a prostorové iluze.
Na příkladech přibližně devadesáti exponátů (kreseb, grafik,
obrazů, fotografií, instalace a videa) představí nejrůznější typy
perspektivních kompozic a nenásilnou formou přiblíží vztah mezi
uměleckou tradicí a současností. Návštěvníci se tak seznámí s
příklady kompozičních stereotypů v uměleckých dílech a jejich
zdroji, nebo uvidí ukázky experimentů s perspektivními
pravidly. V průběhu dějin umění mělo zkoumání prostorového
iluzivního znázorňování odlišnou intenzitu a také vedlo k
různorodým výsledkům v závislosti na povaze a funkci daného
uměleckého díla.
Škála možných řešení, které se výstava snaží představit, sahá od
konvenčního přejímání některých formálních prvků až po příklady,
kdy se základní perspektivní principy stávají východiskem
vizuálních experimentů, jako je tomu v minimalisticky a geometricky
orientovaných dílech z 60. a 70. let 20. století. Těžiště výběru
tak na jedné straně leží v "nalezených" příkladech jednoduché
aplikace lineární perspektivy, ilustrovaných zejména na dílech ze
sbírek Moravské galerie v Brně a dalších institucí, a také na
prezentaci moderních a současných autorů, pro něž se zkoumání
prostorových vztahů stalo důležitým tématem jejich tvorby.
Vstupné: plné 80 Kč / poloviční 40 Kč / rodinné 170 Kč / skupinové 30 Kč osoba