Erwin Antonín Anna Dubský, později fregatní kapitán rakousko-uherského námořnictva, příslušník starobylého zemského šlechtického rodu sídlícího v 19. století na moravském zámku Lysice, absolvoval v letech 1874-1876 na korvetě Erzherzog Friedrich cestu kolem světa. Jedním z důležitých cílů této expedice bylo japonské císařství. Erwin Dubský během dlouhé plavby nashromáždil řadu uměleckých děl, etnografický materiál i dobovou dokumentaci. Velká kolekce obsahovala svého času přes 1300 exponátů, z nichž se bohužel dodnes dochoval jen nepatrný zlomek. Ušetřen zůstal unikátní soubor devíti fotografických alb z většiny zemí, které výprava navštívila. Dubský fotografie cíleně sbíral a během plavby pravidelně navštěvoval fotografická studia v jednotlivých přístavech. Shromáždil tak světově jedinečný soubor, který se rozsahem, zachovalostí, ale i citlivým sběratelovým výběrem vyrovná nejlepším památkám tohoto druhu ve světě. Přitom existence těchto unikátních předmětů nebyla veřejnosti doposud známa, neboť fotografie byly uloženy v depozitáři a teprve uměleckohistorický průzkum odhalil jejich naprostou originalitu. Nejucelenější částí souboru je sbírka japonských fotografií obsahující 158 děl od zakladatelů tradice japonské fotografie. Autoři snímků se věnovali především dvěma základním námětům: pohledům na známá místa a žánrovým obrázkům přibližujícím život obyvatel Japonska, které nazýváme souhrnně typy. V kolekci najdeme neobvyklý soubor pohledů na otevřené město Nagasaki, pocházející z ateliéru jednoho z průkopníků fotografického řemesla Uena Hikomy z počátku 70. let 19.století. Světově jedinečné jsou pohledy na města Kjóto, Kóbe a Ósaku, jejichž autorem je Ičida Sóta. Na výstavě nalezneme rovněž práce chomutovského rodáka Raimunda von Stillfried-Ratenicz, jehož ateliér v Jokohamě vychoval v letech 1871-1885 celou generaci japonských umělců. Stillfriedova díla doplňuje soubor malých fotografických zvětšenin z ateliérů dalších japonských mistrů, z nichž je třeba upozornit aspoň na portréty císaře a císařovny z roku 1872 od Učidy Kuičiho, nadějného, leč předčasně zesnulého umělce činného v Tokiu a Jokohamě do poloviny 70. let 19. století.
Moravská galerie v Brně