V roce 2006 si připomínáme padesáté výročí úmrtí Josefa Hoffmanna a sté výročí narození Carla Scarpy. Rakouské Muzeum užitého umění (MAK) využilo této příležitosti, aby společně s Moravskou galerií v Brně uspořádalo v Rodném domě Josefa Hoffmanna v Brtnici výstavu, jež zkoumá vliv návrhů a staveb Josefa Hoffmanna (1870-1956) na architektonickou a designérskou tvorbu Carla Scarpy (1906-1978).
Výjimečný italský architekt Carlo Scarpa projevil již brzy své
nadšení nad tvorbou Josefa Hoffmanna. Později přiznal, že Hoffmann
byl oním architektem, jehož dílo nejlépe zná a nejvýše hodnotí.
Tato výstava zkoumá, do jaké míry se tento vliv ve Scarpově
architektuře skutečně odrazil. Estetický pojem sublimace
uvedený v podtitulu výstavy naznačuje způsob, jakým Carlo Scarpa
již jako mladý architekt přijímal podněty z díla Josefa Hoffmanna.
Ve Scarpově architektuře lze napříč desetiletími pozorovat stopy
studia Hoffmannových řešení problému prostorového a plošného
uspořádání. Svým zaměřením na "Moderní tradici", která nezapře
kořeny architektury v řemesle a v klasickém členění, pokračuje
Scarpa svými autonomními mistrovskými díly v cestě, kterou svými
nejlepšími stavbami nastoupil právě Josef Hoffmann. Objekty,
kresby, písemné prameny a fotografie ústředních děl obou významných
představitelů architektury 20. století mají pomoci pochopit onen
kreativní postup, jakým si Carlo Scarpa osvojoval dílo Josefa
Hoffmanna.
Muzeum užitého umění ve Vídni