Michal Kalhous (1967) je spjat s generací fotografů devadesátých let. Jeho tak často proklamované spříznění s tvorbou Markéty Othové, Aleny Kotzmannové, Lukáše Jasanského a Martina Poláka, představitelů tzv. „nefotografie“, neznamená splynutí v monochromním proudu kategorizace, pouze snad naznačuje blízkost frekvence naladění jmenovaných.
V Moravské galerii v Brně jsou prezentovány dva nové cykly
autorem označované jako "bytové a výletové". Kalhous ani tentokrát
nepřekračuje hranice zvoleného teritoria, tuší, že "…rovnováha je
statkem stojaté vody", pouze opouští detailní scanování blízkého ve
prospěch celku rozšířením obrazového pole. Výsledné bezejmenné
neefektní fotografie, poukazující ke kvalitě nerozděleného stavu
věcí, jsou projevem jemné vnímavosti autora, jedním ze základních
prostředků jeho výpovědi o povaze světa. Michal Kalhous nemaluje,
fotí. Autorská výstava Michala Kalhouse pořádaná Moravskou galerií
v Brně je příspěvkem k dialogu o médiu fotografie české výtvarné
scény aktuálně komentovaným výstavou Fotografie?? kurátorské
dvojice Pavla Vančáta a Jana Freibergra, která proběhla v Domě pánů
z Kunštátu (16. 2. - 3. 4 2005), spolu s výstavou Aleny Kotzmannové
Diamond Valley, Galerie 99 (10. 3. - 24. 4. 2005). Náhodné
seskupení tří na sebe navazujících výstav je významnou výpovědí o
médiu fotografie, jejím zakotvením v pluralitním proudu umění díky
schopnosti vizualizace konceptu.
úvodní slovo kurátorky výstavy a ředitele Moravské galerie v
Brně