Bienále Brno, založené roku 1963, pořádané každý sudý rok, je jedinečnou přehlídkou současného světového grafického designu, na níž se ve vzájemné konfrontaci setkává tvorba, přinášející nové tvůrčí podněty v oboru designu vizuálních komunikací uplynulého čtyřletého období.
Koncepci letošního ročníku připravil organizační výbor 21.
Bienále Brno v čele s předsedou Alešem Najbrtem a s místopředsedy
Tomášem Machkem a Radkem Horáčkem, ve spolupráci s organizační
tajemnicí Bienále Miroslavou Pluháčkovou a organizačním garantem
mezinárodního sympozia Alanem Zárubou. Vystavující autoři obeslali
své práce ve čtyřech výstavních kategoriích, z nichž nejvíce je
tradičně zastoupena knižní tvorba, oproti designu novin a časopisů
a návrhům písma. Přestože kategorie nových médií byla obeslána
letos ve dvojnásobném počtu než před čtyřmi lety, vystavující
autoři stále upřednostňují tradiční média. Lépe než v předchozím
ročníku byla obeslána kategorie nových médií (z 27 autorů nových
médií bylo vybráno 11 ukázek od 7 autorů). Prezentace nových médií
je začleněna i v doprovodných výstavách (v rámci výstavy současného
švýcarského designu bude návštěvníkům umožněna prohlídka webových
stránek švýcarských autorů, prezentovaných na výstavě Práce ze
Švýcarska a na výstavě mezinárodní poroty). Výrazně ubylo
ilustrací, jejichž samostatnou výstavu s názvem Horizonty
ilustrace pořádá Sdružení Bienále Brno jako jednu z
doprovodných výstav. Členství v mezinárodní porotě přijali Ruedi
Baur (Švýcarsko), Peter Bil'ak (Slovensko), Julia Hasting (Velká
Británie), Keizo Matsui (Japonsko), Aleš Najbrt (Česká republika),
Stefan Sagmeister (USA) a František Štorm (Česká republika).
Mezinárodní porota vyznamená při zahájení Bienále nejlepší díla
Velkou cenou a hlavními cenami v každé ze čtyř výstavních
kategorií. Udělí i speciální ceny institucí, mj. Icograda
Excellence Award, Cenu za nejlepší evropský design BEDA (Bureau of
European Designers' Associations), Cenu Alfonse Muchy za ilustrační
tvorbu Sdružení Bienále Brno, cenu Design Prestige Design centra ČR
ad. V závěru výstavy bude na základě hlasování odborné veřejnosti
vyhlášena Cena kritiky. 21. Bienále Brno představí současnou tvorbu
z let 2000-2003 od 120 autorů z 26 států (280 exponátů), které ve
dnech 25. a 26. února 2004 vybrala odborná porota z 320
přihlášených tvůrců z 36 zemí (ze 2000 děl). Porota pracovala za
předsednictví Rostislava Vaňky a Ivy Janákové. Výběr byl velmi
přísný, jeho hlavním kritériem byla kvalita práce, reflektující
aktuální trendy v současném grafickém designu. Vyřazeno bylo 200
autorů. K výstavě vydává Moravská galerie v Brně rozsáhlý katalog
(245 stran, celobarevný), který zahrnuje ukázky prací členů
mezinárodní poroty, základní údaje a vybrané dílo každého ze
soutěžících, jakož speciální přílohu věnovanou doprovodným
výstavám. Základní informace o Bienále Brno jsou uvedeny na
internetové adrese www.bienale-brno.cz.
Vizuální styl letošního Bienále Brno vytvořil Robert V. Novák,
webové stránky Bienále realizoval ve svém studiu ve spolupráci s
Davidem Baliharem. Robert V. Novák je také autorem návrhu
reklamního spotu Bienále pro Českou televizi, jehož animaci
realioval Michal Klega s hudbou skupiny Alvik. Nápadité
architektonické řešení výstavy s využitím výstavní grafiky Roberta
V. Nováka navrh Ing. arch. Zdeněk Rychtařík. Hlavní výstava Bienále
Brno je instalována v Uměleckoprůmyslovém muzeu a v
Místodržitelském paláci Moravské galerie v Brně, v Pražákově paláci
obohatí výstavní program letošního ročníku Bienále doprovodné
autorské výstavy Adrieny Šimotové a Stanislava Kolíbala z cyklu
Osobnosti českého grafického designu. Soutěžní přehlídka 21.
Bienále grafického designu Brno 2004 s širokým spektrem kurátorsky
koncipovaných výstav poskytne návštěvníkům kromě inspirativních
podnětů i řadu naučných aspektů s reflexemi vrcholů a kvalit
historického i současného grafického designu v mezinárodním
kontextu.
Ministerstvo kultury ČR, Design centrum ČR, Dům umění města Brna,
Sdružení Bienále Brno, Unie výtvarných umělců ČR