Grafický design
V roce 1961 po sloučení Uměleckoprůmyslového muzea
s obrazárnou Moravského muzea a po vzniku Moravské
galerie byla v rámci umělecko-průmyslových sbírek ustavena
samostatně sbírka užité grafiky, jejímž základem se stala sbírka
plakátů, která byla do té doby součástí sbírkových fondů
knihovny.
Prvním kurátorem nově vytvořené sbírky se stal Karel Holešovský
(1961-1967), pod jehož vedením nastalo systematické budování
sbírky. V jejím odborném zpracování se zaměřil zejména na
nejcennější součást sbírkového fondu, plakáty epochy "art nouveau".
Výstavu Secesní plakát ze sbírek MG uvedl v Brně, Praze
a ve Varšavě v roce 1966. Karel Holešovský také patří
vedle Jana Rajlicha a Jiřího Hlušičky k zakladatelské
generaci Bienále užité grafiky Brno (později Mezinárodní bienále
grafického designu Brno). Mezinárodní periodické výstavy Bienále
Brno vytvořily Moravské galerii v Brně odborné renomé
v zahraničí a staly se zdrojem cenných zisků do sbírek
nejen grafického designu, ale i obrazárny a knihovny.
Od roku 1967 do roku 1978 byl kurátorem sbírky užité grafiky
Antonín Dufek, který uspořádal řadu dílčích výstav (Plakáty
Stedelijk muzea Amsterdam, Japonský plakát aj.) a systematicky
doplňoval sbírkový fond o artefakty, odrážející aktuální
výtvarné trendy v oboru. Jako současně i kurátor sbírky
fotografie sledoval tvůrčí uplatnění fotografie
v plakátu.
Od roku 1978 do roku 1986 byla kurátorkou sbírky Milada Nováková.
Ve svých odborných aktivitách sledovala vývoj brněnského plakátu,
uspořádala několik výstav sbírkových přírůstků a akvizic
bienále, dále výstavu polského plakátu, brněnský plakát
meziválečného období a několik výstav politických plakátů. Od
roku 1986 je kurátorkou sbírky Marta Sylvestrová.
Po přijetí nové koncepce struktury v roce 2001 se
v rámci Moravské galerie v Brně ustavuje samostatné
oddělení grafického designu. Sbírka je v současné době
orientována na český a světový plakát a grafický design.
Vzhledem k dlouhodobému věhlasu brněnského bienále, které je
nadále hlavním zdrojem četných akvizičních zisků, je sbírka
systematicky budována a má jedinečné postavení svými
republikovými i zahraničními výstavními aktivitami
a zapojením do odborných mezinárodních projektů (Art as
Activist, Smithsonian Institution, USA 1992-1994; Europe Without
Walls, Manchester 1992-1993; Signs of the Times, Brno, Manchester,
Londýn 1999-2000). Od roku 1994 je díky trvalé a dlouhodobé
spolupráci na výzkumných projektech s katedrou dějin umění
a designu Univerzity v Manchesteru sbírka orientována na
poválečný plakát zemí střední a východní Evropy.
V současné době má sbírka cca 30.000 sbírkových předmětů.
Kontaktní osoby:
Marta Sylvestrová