Cílem výstavy v Pražákově paláci je představit analytický výběr z Rajlichovy celoživotní tvorby. Jeho hlavní doménou byl grafický design a vizuální komunikace s přesahy do architektury, průmyslového designu, výstavnictví a scénografie, k nimž čerpal podněty ze své volné tvorby, malířství, grafiky, tapisérií art protis a prostorových objektů. Ve své všestrannosti navázal na modernistickou tradici meziválečného Brna.
Autoři vychází ze zpracování Rajlichovy pozůstalosti, jejíž podstatnou část zařadila Moravská galerie nákupy a dary do svých sbírek jako Archiv Jana Rajlicha. Jeho obsah tvoří jak artefakty, tak i dokumenty z Rajlichova života spojeného s historií Bienále Brno. Archiv Jana Rajlicha bude postupně dostupný v online katalogu sbírek Moravské galerie. Výstavu Jana Rajlicha v Pražákově paláci doprovází kritický rozbor Rajlichovy tvorby v podobě česko-anglické kolektivní monografie, jejíž autorský tým tvoří Pavel Coufalík, Vít Jakubíček, Pavel Ryška, Markéta Svobodová a Marta Sylvestrová, která je odbornou editorkou publikace.
------------------------------
PROJEKT RAJLICH 100
Výstavním projektem nazvaným RAJLICH 100 připomene v roce 2020 Moravská galerie v Brně ve spolupráci se Sdružením Bienále Brno stoleté výročí narození brněnského malíře a grafika Jana Rajlicha, ve světě proslulého zakladatele Bienále Brno. Narodil se v jihočeské vesničce Dírná mezi Táborem a Jindřichových Hradcem jako čtvrtý syn kováře Karla V. Rajlicha. Vystudoval gymnázium v Jindřichově Hradci (1930-1939) a Baťovu Školu umění ve Zlíně (1939-1944). Od roku 1950 se usadil v Brně a působil zde nejprve jako malíř a grafik, záhy jako grafický designér a přední organizátor kulturního dění. Jan Rajlich proslul ve světě jako iniciátor a dlouholetý předseda Mezinárodního bienále grafického designu v Brně (1963-1992). Za své organizační, odborné, umělecké a publicisticko-teoretické zásluhy o rozvoj grafického designu a oboru vizuálních komunikací získal více než čtyřicet mezinárodních ocenění, několikrát byl například vyznamenán Mezinárodní organizací grafiků ICOGRADA (1972, 1983, 1985, 2002). V roce 1995 byl vyznamenán Cenou města Brna za svůj přínos ke kulturnímu rozvoji města a výsledky své vlastní umělecké tvorby, kterou zasahoval do většiny oblastí designu vizuálních komunikací. Rajlichova tvůrčí, organizační a publicistická práce na poli grafického designu ho řadí mezi významné osobnosti světového grafického designu 2. pol. 20. století. Nebyl jen umělcem a designérem, ale také spisovatelem, pedagogem a organizátorem kulturního dění, za nímž do Brna přijížděli získávat zkušenosti zakladatelé obdobných periodických výstav z Evropy, Ameriky a Asie.