Výstava hostujícího kurátora pro Bienále Brno 2012 Malý osobní archiv amsterdamského hnutí Provo (1965-1967) v expozici připravené studiem Experimental Jetset.
"Zdi a slova, sítotiskové plakáty a ručně tištěné letáky, to
byla v květnu 1968 vpravdě revoluční média. Ulice, kde se
řečnilo a docházelo k výměně názorů: vše, co je okamžitým
zápisem, daným a sdíleným. Promluva a reakce, probíhající ve
stejném čase na stejném místě, reciproční i
antagonistické."
(Baudrillard, Utopia Deferred)
Provo bylo amsterdamské anarchistické hnutí, které existovalo pouze
dva roky (1965-1967), i když dozvuky jeho existence rezonovaly
v Nizozemsku i v zahraničí mnoho dalších let. Hnutí Provo
svým konceptuálním aktivismem a spekulativními politickými návrhy
(tzv. bílé plány) ovládlo představivost celé jedné generace a
jednou provždy ovlivnilo podobu holandské politické a kulturní
scény. Jednalo se zčásti o umělecké hnutí a zčásti o politickou
stranu - Provo bylo volné uskupení, sdružující jedince
s nejrůznějšími ambicemi: podvratné plány, umělecké pohnutky,
utopické ideje nebo konkrétní projekty. V letech 1965 až 1967
se tyto motivace a programy na krátkou dobu překryly a daly tak
vzniknout jedinečnému hnutí. Hnutí, které roku 1967 zlikvidovalo
samo sebe deklarovaným aktem "auto-provokace".
V prosinci 2010 oslovil ředitel amsterdamského uměleckého
centra W139 Tim Voss designérku Marieke Stolk, jejíž otec Rob Stolk
byl jedním ze zakládajících členů Provo, protože se chtěl o hnutí
dozvědět více. Marieke Stolk je zároveň jednou ze tří členů
Experimental Jetset, nezávislého studia grafického designu
v Amsterdamu. Připravili jsme tedy pro W139 expozici na téma
Provo - malý, osobní (a tudíž nutně neúplný) archiv představující
grafickou dokumentaci spojenou s hnutím Provo. Experimental
Jetset chtělo touto improvizovanou expozicí interpretovat
(subjektivním pohledem) historii hnutí a jeho následných inkarnací,
se zvláštním zřetelem na roli Roba Stolka v tomto hnutí a se
zaměřením na pojetí tiskaře jako "autora" nebo aktivisty jako
archiváře (a naopak).
Když bylo naše studio vyzváno, abychom se stali hostujícími
kurátory jedné z výstav 25. mezinárodního bienále grafického
designu Brno, s radostí jsme přijali a po úvaze jsme se
rozhodli nabídnout novou verzi původní expozice pro W139 -
přizpůsobit výstavu tak, aby odpovídala širšímu mezinárodnímu
kontextu a obohatit ji o originály materiálů a překlady.
Dvě nebo tři věci, co vím o Provo se zaměřuje na osobnost Roba
Stolka (1946-2001), jednoho z hlavních zakladatelů hnutí
Provo. Stolk pocházel ze socialistického dělnického prostředí a
aktivistou byl od raného mládí. Jeho angažmá v hnutí Provo ho
přimělo stát se tiskařem: Jelikož běžné tiskárny odmítaly přijímat
zakázky na podvratné a někdy i ilegální materiály Provo, neměl
jinou volbu, než si tyto publikace tisknout sám. V této
souvislosti Stolk často citoval amerického novináře A. J.
Lieblinga: "Svobodu tisku má ten, kdo vlastní tiskárnu."
I po likvidaci Provo zůstal Rob Stolk významným představitelem
různých post-Provo hnutí, zejména vznikající komunity squatterů a
Aktiegroepen Nieuwmarkt (1967-1976). V roce 1969 se podílel na
okupaci Het Maagdenhuis a provozoval v zabrané budově
tiskárnu. V sedmdesátých letech vydával historický časopis "De
Tand des Tijds" (Zub času). V osmdesátých a devadesátých
letech se stal jedním z nejaktivnějších tiskařů amsterdamské
kulturní scény a zůstal jím až do své předčasné smrti v roce
2001.
Expozice bude obohacena o výsledky výzkumu, zaměřeného na činnost
související s Provo v Československu v šedesátých
letech minulého století, jemuž se věnuje nezávislá kurátorka Femke
Dekker.
___
Více informací k původní realizaci najdete
na:
http://www.experimentaljetset.nl/provo
http://www.flickr.com/photos/maaikelauwaert/sets/72157626274766262/