Český hudební plakát od sedmdesátých let do současnosti aneb normalizace, McDonaldizace a pokusy o normalitu. Projekt zajímající se o vše, co narušuje strnulost minulých i dnešních společenských systémů a vzbuzuje neklid establishmentu.
Výstava je prodloužena do 30/12/2012
V návaznosti na výstavu Zdenka Primuse Papež kouřil trávu -
Rocková hudba a alternativní vizuální kultura 60. let (GHMP, Dům U
zlatého prstenu, 3.6.-18.9. 2005) připravil Karel Haloun ve
spolupráci s Moravskou galerií v Brně výstavu hudebních
plakátů, které vznikly v naší zemi v posledních čtyřiceti
letech. Výstava chce vzbudit nejen zájem veřejnosti, ale především
těch, kteří "byli u toho", výtvarníků, muzikantů, náhodných i
skutečných sběratelů a posluchačů, kteří se aktivně zapojili do
vybudování unikátní sbírky, která se stává součástí bohatého
sbírkového fondu grafického designu Moravské galerie
v Brně.
Výstavní kolekce, nazvaná DAR, zahrnuje plakáty šech možných žánrů
hudby od koncertů, festivalů a jiných hudebních událostí po vlastní
propagační plakáty jednotlivých kapel. Na pozadí zdánlivě
ohraničeného prostoru, jakým je propagační design hudební
discipliny, se projekt snaží podat mnohem obecnější, širší a
objevnější svědectví o dobovém společenském klimatu. Jeho
součást netvoří pouze plakáty, které zaujmou na první pohled
vysokou výtvarnou kvalitou. Zaměřuje svoji pozornost na tématické
okruhy jako jsou samizdatové plakáty, koncertní plakáty,
plakáty hudebních klubů, plakáty festivalů, vydavatelské plakáty,
plakáty "tancovačkových" kapel, plakáty z okruhu DIY,
plakáty na akce polosoukromého, semioficiálního a zcela
regionálního charakteru jakož i nejrůznější kuriozity. Zajímá se o
vše, co narušovalo a narušuje strnulost minulých i dnešních
společenských systémů a vzbuzuje neklid establishmentu. Doplněna o
sbírkový fond Moravské galerie v Brně výstava současně
dokumentuje doklady oficiální hudební propagace popových hvězd,
jazzových, art-rockových, symfonických, lidových, dechových
orchestrů, estrádních hudebních show a zaznamenává účinkování
hvězd showbyznysu v současné reklamě.
Výstavu doprovodí podrobný katalog připravený Karlem Halounem s
Janem Čumlivským, ve spolupráci s Václavem Havlíčkem, který autor
projektu hodnotí takto: "Ambice katalogu přesahují rámec
obvyklého představení a katalogizace exponátů. Měl by být spíš
jakousi hrou, což by ostatně pro tuto výstavu také nebyl špatný
název. V duchu takové hry se nesluší prozradit víc."
Autoři zastoupení na výstavě
Vladimír Ambroz, Bratrstvo, Petr Bosák, Tomáš Brousil, Pavel
Büchler, David Cajthaml, Michal Cihlář, Jan Dungel, Jiří Eliška,
Pavel Fuksa, Jakub Hošek, Karel Haloun, Adam Hoffmeister, Václav
Houf, Jaroslav Hutka, Tomáš Chorý, Ivo Janík, Robert Jansa,
Miroslav Jiránek, Ivana Jurná, Miroslav Kloss, Jef Kratochvil, Petr
Krejzek, Klára Kvízová , Jan Kříbek, Luděk Kubík, Zuzana Lednická,
Jan Malý, Boris Mysliveček, Aleš Najbrt, Robert V. Novák, Jan
Pacák, Zdeněk Paták, Rudo Prekop, Jaroslav Prokop, Zorka Ságlová,
Joska Skalník, Michal Škapa, František Štorm, Petr
Váša, Dušan Ždímal, Vladimir 518 ad.