Obrazy mysli / Mysl v obrazech je výstava připravená ve spolupráci Moravské galerie v Brně a Deutsches Hygiene-Museum Dresden. Jedná se o mimořádný výstavní projekt, jehož smyslem je představit lidskou mysl tak, jak ji zprostředkují různé druhy a typy uměleckých i vědeckých obrazů od středověku až do současnosti.
Fotogalerie k výstavě:
Video z
výstavy - NOVÉ:
UPOZORNĚNÍ:
Výstavu provází zvýšená bezpečnostní opatření. Před vstupem do
výstavy je vyžadováno odložení kabátů v šatně. Tašky, kabelky a
batohy větších rozměrů není možné brát s sebou do výstavy a je
třeba je odložit v šatně, k dispozici jsou také uzamykatelné
skříňky. Ve výstavě není dovoleno pořizovat fotografie ani
videozáznam.
Pro mimořádný zájem o návštěvu výstavy
prodlužujeme otevírací dobu. Poslední týden je v
Uměleckoprůmyslovém muzeu, Husova 14 otevřeno až do 20
hodin.
Doporučujeme využít k návštěvě prodlouženou otevírací
dobu, po 18 hodině je ve výstavě méně návštěvníků a nemusíte tak
případně čekat ve frontě.
AKTUÁLNÍ doprovodný program výstavy:
Čtvrtek 15/3/2012
16 h Lektorský výklad na
výstavě / Zdarma k ceně vstupného.
Pátek 16/3/2012
10 h
Měření aktivity mozku
Sobota 17/3/2012
16 h Lektorský výklad na výstavě /
Zdarma k ceně vstupného.
10-17 h Záhada mysli: Záhada osobnosti /
filmová projekce
17 h Záhada mysli / debata s režisérkou
Monikou Rychlíkovou / Zdarma k ceně vstupného.
Neděle 18/3/2012
10 h
Měření aktivity mozku
13 a 14 h Mensa ČR:
Testování IQ / Vstupné 290/190 Kč
16 h Měření inteligence a
Mensa / Václav Fořtík / přednáška / Vstupné 40
Kč
17:40 h
Měření aktivity mozku
VÝKLADY VE VÝSTAVĚ
Zdarma k ceně vstupného.
Lektorské výklady v českém jazyce
čt 15/3 16 h
so 17/3 16 h
FILMOVÝ DOKUMENT MYSLI
Záhady duše (Monika Rychlíková, Česká televize
2010-2011), poslední díl filmového cyklu. se zakoupenou vstupenkou
z výstavy.
So 17/03/2012 Záhada osobnosti (25 min) od 10 do 18
hodi
- v 17 h debata s režisérkou Monikou Rychlíkovou a
spolutvůrci cyklu
ANOTACE VÝSTAVY
23/7 - 31/10/2011 (Drážďany)
9/12/2011 - 18/3/2012 (Brno), vernisáž
výstavy 8/12/2011 neveřejná, vstup pouze po předložení
pozvánky
Obsáhlý a mimořádný výstavní projekt, připravený Moravskou galerií
v Brně ve spolupráci s Německým muzeem hygieny v
Drážďanech, stojí na rozhraní mezi uměleckým a
vědeckým zobrazováním lidské mysli. Jeho cílem předložit komplexní
obraz lidské mysli, jak jej zprostředkují různé druhy a typy
historických i současných, uměleckých i vědeckých obrazů. Výstava
poskytne návštěvníkům jedinečnou možnost poznat tento těžko
postižitelný jev a vedle estetického prožitku nabídne i velké
množství nových poznatků. Specifickým záměrem projektu je poukázat
na možnosti rizika nových zobrazení mysli a také zpochybnit
tradiční dělítko mezi vědeckými a uměleckými obrazy a hodnotami,
které jim přikládáme a jež s nimi spojujeme. Cílem projektu,
analyzujícího "obrazy mysli" jako vícevrstvý obraz člověka a jeho
chápání sebe samého, je iniciovat široký dialog mezi vědou a
kulturou.
Současný dynamický rozvoj neurovědy a kognitivních věd vytváří
potřebu i příležitost pro nové formy spolupráce a dialogu mezi
medicínskými a humanitárními obory, ale také mezi vědou a uměním.
Projekt poskytne pohled na historii a okolnosti procesů "čtení
mysli z obrazů", na to, jak různí specialisté - od filozofů přes
radiology a psychoanalytiky po historiky umění - interpretují své
obrazy a jak se pro ně mysl v obrazech zjevuje.
Výstava představí široké spektrum exponátů: od středověkých
medicínských traktátů a iluminovaných rukopisů přes lékařské
ilustrace 19. století po současné high-tech biomedicínské obrazy a
vizualizace. Dále to bude široké spektrum výtvarných projevů
různého původu, které zobrazují fungování mysli - jako například
renesanční portréty představující "hnutí mysli" či ukázky čínské
krajinomalby, vytvořené jako jednoznačné metafory lidské mysli,
umělecká díla klasického modernismu a současného umění, včetně
instalací, nových médií a videoartu. Mimo tuto "ikonografi i mysli"
nabídne výstava i díla pracující s formálními strukturami poněkud
subtilnějším způsobem a umožňující vnímavému divákovi také
sebereflexivní pohled na práci jeho vlastní mysli v okamžiku, kdy se
střetává s obrazem.