Renomovaný velšský umělec střední generace, který reprezentoval svou vlast na letošním Bienále v Benátkách, se zaměřil ve svých posledních projektech na průzkum problematiky osobní identity a identity vlastního národa. Politické dějiny Walesu plné zvratů, národní hrdosti, rezistence a vědomé i podvědomé manipulace se staly pro Petera Finnemora zdrojem inspirace, a dost možná i obsesí, která vyvěrá z niterné potřeby člověka spojeného se svým tématem tou nejtěsnější možnou vazbou.
Finnemorovo dílo, to je jasný koncept, vizuální atraktivnost a
ironie kombinovaná s humorem; možná lépe řečeno se zlehčováním. Za
úsměvnou maskou inscenací je skryt hlubší obsah. Nicméně po jeho
zhlédnutí si uvědomíme, že ta tam je doba, kdy bylo umění souborem
velkých morálních exempel, ta tam je doba mentorství. Finnemore
pracuje s přesně mířenou ironií vnímavého pozorovatele života. Jeho
ironizování a humor však nejsou pasivním výsměchem, jsou kritikou
parodující stereotypy sociálních schémat a mocenské mechanismy,
dívají se zkoumavě na symboliku zaběhlých rituálů. Soubor prací Zen
Gardener je obsahově mnohovrstevnatou záležitostí. Autor do něho
zakódoval jak odkazy na nejaktuálnější témata hýbající světem
(terorismus a institucionalizované násilí, manipulace s obsahy
atd.), tak odkazy k tradičním fenoménům magie a umění, jakými jsou
kupříkladu přírodní živly. Celý soubor je vlastně řadou záznamů
inscenací, které autor realizoval v mikrosvětě vlastního domu a
zahrady, tedy míst, kde jeho rodina žije již po několik generací.
Umělcovo intimní prostředí se stalo zmenšeným odrazem světa a
Finnemore ho využívá jako projekční plochu
úvodní slovo ředitele Moravské galerie v Brně, představitelů
British Council a autora
British Council, Praha Oriel Mostyn Gallery, Llandudno (Wales,
UK)