Prostějovský rodák Franz Fiedler (17. 2. 1885 Prostějov - 5. 2. 1956 Drážďany) je jedním z posledních nezpracovaných evropských fotografů.
Franz Fiedler je dnes znám jako konzervativní fotograf, byl
totiž jedním z velkých mistrů bromolejotisku a dalších tvárných
procesů spojených se secesním piktorialismem. Těmto technikám se
věnoval s úspěchem ještě ve třicátých letech (v jejich rámci mohl
zúročit své výtvarné nadání), kdy hlavní fotografický proud již
vyznával novou věcnost. Není však možné nahlížet Fiedlerovu tvůrčí
osobnost takto kategoricky, protože je-li pro autora něco typické,
tak je to vysoká senzitivita k dění v oboru a schopnost skloubit
staré s novým. Fiedler se totiž na jedné straně průběžně věnoval
tvárným technikám, které byly tou dobou již anachronismem (i když
stále žádaným), na straně druhé však fungoval jako učitel moderní
fotografie (napsal řadu vlivných příruček praktické fotografie pro
amatéry), věnoval se reklamní fotografii a pěstoval i momentní
reportážní fotografii. U momentní fotografie je jeho vklad doslova
průkopnický. Fiedler patřil ve své generaci k těm fotografům, kteří
pro nové nezavrhli staré. Autorovo tvůrčí rozpětí bylo široké:
portrétoval významné osobnosti tehdejší kultury, ale věnoval se i
aktu, fotografoval tanečnice a symbolické scény. Nebyl však fixován
jen na ateliér vycházel i do exteriéru.
úvodní slovo kurátora výstavy Antonína Dufka a šékurátora Moravské
galerie v Brně Filipa Suchomela