Výstava Umění je abstrakce s podtitulem Česká vizuální kultura 60. let prezentuje projekt historika umění Zdenka Primuse, specialisty na umění 20. století, a je originálním pohledem na vývoj zásadních experimentálních výtvarných směrů v českém umění od konce 50. do začátku 70. let minulého století.
Výstava je postavena na tezi, že umění, kterému je znemožněno
svobodně se rozvíjet a prezentovat, si vždy najde způsob, jak
proniknout na veřejnost. Shromážděná kolekce více než sta volných
děl, pěti set knih a sto padesáti fotografií dokládá názor, že v
českém umění šedesátých let byla - vedle fotografií -
zástupnou platformou především oblast knižní kultury a sochařů,
kteří v té době žili často na okraji oficiální výtvarné scény. Tak
jako svobodná tvorba šedesátých let tíhla k abstraktním formám,
také typografie a výtvarná fotografie, k níž se také utíkala řada
výtvarníků, se v tomto optimističtějším desetiletí oprostily od
zažitého vidění reality. Výstava a její katalog jsou založeny na
srovnatelnosti tří skupin umělecké tvorby. Volné umění (obrazy,
plastiky, objekty), fotografie a knihy jsou vystaveny ve vzájemné
reflexi a barvou a prostorem, pochopitelný. V expozici je
zastoupeno na sto padesát autorů, kteří v abstraktní formě
spatřovali možnost vyjádřit nové cítění skutečnosti a v neposlední
řadě také svůj kritický náhled na společnost. V části věnované
volné tvorbě jsou vystaveny důležitě a ve své době nové směry, od
českého informelu přes konstruktivní a op-artistické tendence až k
lettrismu a Nové citlivosti. Zachyceny jsou i akce, které měly jen
dočasný charakter a z nichž se dochovala právě jen fotografická
dokumentace. Oblasti volné a užité tvorby se v českém umění
šedesátých let prolínaly jak formálně, tak časově. Užité umění
plnilo roli zkušební laboratoře tvorby a bylo veřejnou glerií svého
druhu. Projekt dokládá právě toto specifikum a na tvorbu té
doby pohlíží z dosud neuvažovaného úhlu.
Správa Pražského hradu; Muzeum umění Olomouc