Cyklus kreseb a grafických listů Václava Zykmunda ke knize francouzského romantického básníka Aloysia Bertranda Kašpar noci je bezesporu jedním z nejpozoruhodnějších souborů sbírky kreseb a grafiky 20. století v Moravské galerii v Brně.
Sedmdesát ilustrací vzniklo v letech 1944-46 a bylo poprvé vystaveno v pražském Mánesu roku 1947 a následujícího roku v brněnském Domě umění. Díky velkorysému daru umělcovy ženy Anny se téměř celý soubor stal roku 1991 součástí sbírek Moravské galerie v Brně a veřejnost se s ním může po více než půlstoletí od jeho vzniku seznámit v rámci obměn stálé expozice. Soubor básnických miniatur A. Bertranda, který vznikal většinou v průběhu třetího desetiletí 19. století, jako jediné známé literární dílo jednoho z prvních "prokletých", vyšel až po autorově smrti péčí Sainte-Beuvea. Avšak teprve symbolisté objevily v Bertrandovi génia lyrické imaginace, který byl inspirací pro další generace. A nebyli to jen literáti, pro něž se stal zakladatelem žánru básní v próze, ale i hudební skladatelé (inspiroval k hudebním skladbám Clauda Debussyho a Maurice Ravela) a v neposlední řadě výtvarní umělci. Básníkova romantická obrazová představivost čerpala z jeho hlubokého zájmu o výtvarné umění. Pro zamýšlené vydání Kašpara noci vytvořil autor sám návrhy na ilustrace. To, že po výtvarném ztvárnění Bertrandovy uhrančivé poezie sáhnul surrealista Zykmund, bylo takřka zákonité. Autor Kašpara noci byl pro svůj bohatý jazyk plný nečekaných metafor považován za jednoho z předchůdců surrealismu. Svoji prací na cyklu kreseb reagoval Zykmund na rozhodnutí nakladatele J. V. Pojera přistoupit k druhému vydání Bertrandových básní ve své bibliofilské edici Atlanti (poprvé vyšly v roce 1935 v překladu básníka a spisovatele Josefa Heyduka). Kašpara noci začal Zykmund ilustrovat na podzim roku 1944, v době, kdy Brno ohrožovaly nálety, kdy napětí se stávalo nesnesitelné, a pokračoval roku 1945, kde se válečná fronta blížila k městu. Krása Bertrandových básní kontrastovala s dusnou atmosférou doby. Václav Zykmund vytvořil ke každé ze sedmdesáti básní Kašpara noci jednu ilustraci. Kresebná složka ilustrací, byť se definitivně nezříká figurace, předjímá v mnohém gestickou kresbu padesátých let. Pro přednostní výtisky Pojerova vydání vytvořil nakonec Václav Zykmund osm akvantit jako doprovod k jednotlivým oddílům Kašpara noci a jeden lept na frontipis pro zbývající exempláře.