Fotografie jako umění v Československu let 1959-68

Z fotografické sbírky Moravské galerie v Brně

Výstava je věnována "době tání" po pádu stalinského dogmatismu. Navazuje na výstavu Česká fotografie 1939-58, na rozdíl od ní však zahrnuje i slovenské fotografy.

Po období stalinismu byla fotografie koncem padesátých let státními orgány pasována na umění. Všichi zainteresovaní z toho téměř ihned vyvodili důsledky. Začala fotografická konjunktura. Vznikly specializované výstavní síně, fotografická revue, knižní edice a nakonec v roce 1962 i Sbírka umělecké fotografie Moravské galerie v Brně. Umělecká fotografie šedesátých let měla na rozdíl od dnešní fotografie své limity. Fotografové především respektovali čistotu média, pracovali pouze se specificky fotografickými možnostmi výrazu, mixování médií nebo manuální zásahy nebyly přípustné. Přesto byla tvorba bohatě strukturovaná. Tzv. výtvarná fotografie byla tehdejším dominantním projevem. Není tedy překvapivé, že se tehdy intenzivně pěstovaly speciální fotografické techniky, proměňující optickou iluzi ve svébytný "svět fotografického obrazu". Na západ od železné opony nesl tento styl název - pro komunisty nepřípustný - "subjektivní fotografie". Ke specifickým rysům výtvarné fotografie v Československu patřilo jednak sblížení s literaturou, jednak pokračování v tradici imaginativní tvorby a také civilismu. V šedesátých letech se zájem o prostředí města a periférie realizoval především v hledání "poezie všedního dne". O minulost se opíral zejména klasický směr s tradičními obory jako krajina, portrét, akt, zátiší. Další fotografická tvorba se stávala přímou součástí tehdejšího neoficiálního výtvarného umění. Koncem šedesátých let se rozvíjela i tzv. nová vlna aranžované fotografie, která souvisela s filmovou novou vlnou. Od šedesátých let jsou jako umělecká chápána i vynikající reportážní a dokumentární díla. Výstava je instalována ve čtyřech částech podle hlavních oborů tvorby: statická fotografie, tvorba využívající speciálních fotografických technik, inscenovaná fotografie, tvorba využivající speciálních fotografických technik, inscenovaná fotografie, momentka. V rámci těchto disciplnín se odehrávala naznačená stylová deferenciace tvorby. Na chodbě je instalována fotografie v tisku. Instalace a grafický design katalogu se inspirují stylem šedesátých let, který byl velmi odlišný, možnosti odlišné instalace byly však velmi omezeny finančně. Katalog výstavy navzdory nedostatku peněz respektuje tradici postupného zveřejňování sbírky Moravské galerie v Brně a reprodukuje v malém formátu všechny vystavené práce.

Informace

Výstava
14/6/2001 - 30/9/2001
Kurátor
Antonín Dufek
Datum vernisáže
13/6/2001 00:00

Mapa stránek