Manuál rekonstrukce
Stropní konstrukce nad suterénem jsou tvořeny mělkými segmentovými klenbami do ocelových I profilů a valenými klenbami s násypy. Nad přízemím tvoří stropy dřevěné tesané trámy profilu 18,5 x 20 až 21 x 22 cm (přestože původní projekt uvádí 21 x 24 cm) se záklopem, násypem, půdovkami a pochozí vrstvou, v ateliéru ještě podloženou korkovými deskami. Stropy nad 1. patrem jsou...
3. Stropní konstrukce, podlahy a podlahoviny
Stropní konstrukce nad suterénem jsou tvořeny mělkými segmentovými klenbami do ocelových I profilů a valenými klenbami s násypy. Nad přízemím tvoří stropy dřevěné tesané trámy profilu 18,5 x 20 až 21 x 22 cm (přestože původní projekt uvádí 21 x 24 cm) se záklopem, násypem, půdovkami a pochozí vrstvou, v ateliéru ještě podloženou korkovými deskami. Stropy nad 1. patrem jsou dřevěné, uzavřené záklopem shora pokrytým vrstvou jílu,v šikmých částech doplněným pilinovým násypem.
Podhledy byly buďto bedněné a omítané nebo s přiznanou dřevěnou konstrukcí tvořenou dekorativními trámy a přiznaným prkenným záklopem (např. v hale) či omítanými korkovými deskami mezi trámy (např. v ateliéru). Stropní konstrukce byly v celém domě dobře zachovány, jen v suterénu bylo poškozeno několik kleneb popraskáním a ztrátou funkčního tvaru. Omítané podhledy se dochovaly s řadou přemaleb, dřevěné konstrukce podhledů byly s výjimkou haly přetřeny krycími barvami. Podhled v hale byl zakryt vloženým rovným omítaným stropem.
Podlahy byly v domě velmi různorodé: ze dřeva, betonu, cihel, kamene, z korkového linolea, xylolitu nebo teraca. Původní podlahoviny se většinou zachovaly pod mladšími vrstvami.
Při obnově byly všechny původní stropní i podlahové konstrukce v domě ponechány. S ohledem na budoucí návštěvnický provoz byly posíleny stropní konstrukce nad suterénem, a to podepřením cihelných segmentových kleneb nově vloženými ocelovými průvlaky a sloupky. Výměnu si vyžádala zborcená klenba vinného sklípku, neúměrně zatížená hutným hliněným násypem určeným k udržení chladu, a rovněž jedna segmentová klenba. Trámové stropy nad přízemím byly zesíleny na dnešní užitné zatížení horními fošnovými příložkami skrytými v původní skladbě podlah. Vložený omítaný podhled haly byl odstraněn, původní povrchy podhledů a podlah v přízemí a patře domu obnoveny. Část podlah v suterénu byla provedena nově z teraca.
3.1 Trámový strop
Předmět | trámový strop |
Umístění ve vile | pracovna v 1. patře |
Materiál | dřevo; korek |
Autor | Dušan Jurkovič |
Výrobce | František Zemánek, tesařský mistr v Brně |
Místo výroby | Brno |
Datum výroby | 1906 |
Popis | Stropy nad dvěma místnostmi Jurkovičova ateliéru v patře domu jsou tvořeny dřevěnými pohledovými trámy uzavřenými záklopem shora pokrytým vrstvou jílu (60 mm), v šikmých částech doplněným pilinovým násypem. Podhled mezi trámy tvoří omítka na korkových deskách, mezi nimi a záklopem je vzduchová mezera. Trámy jsou hoblované, profilu18 x 21, viditelná je přibližně polovina jejich výšky. Ze strany interiéru mají zkosené hrany. Povrchově byly upraveny barevným lazurním nátěrem. |
Stav zachování před obnovou | Omítané podhledy stropů byly zachovány s řadou přemaleb, dřevěné části konstrukce podhledů byly druhotně přetřeny krycími barvami. |
Postup obnovy | Všechny původní vrstvy konstrukcí byly zachovány pouze s výjimkou násypů z pilin, které byly svým umístěním přímo pod krytinou rizikovým místem konstrukce. Povrchy podhledů byly restaurátorsky obnoveny očištěním na původní povrch. V menší z obou místností ateliéru přitom bylo objeveno „kazetové“ členění omítaných ploch stropu dekorativní linkou. |
Klíčová slova | ateliér, pracovna, trám, podhled, korek, povrch, lazurní nátěr, restaurování |
3.2 Nepravý krov haly
Předmět | nepravý krov haly |
Umístění ve vile | schodišťová hala |
Materiál | modřínové dřevo |
Autor | Dušan Jurkovič |
Výrobce | František Zemánek, tesařský mistr v Brně |
Místo výroby | Brno |
Datum výroby | 1906 |
Autor návrhu obnovy | Zoja Matulíková, Taťjana a Karol Bayerovi, průzkumy povrchů a materiálů (2006-2007) |
Restaurátor | Dimitrij Neuwirth a kol. |
Datum obnovy | 2007 |
Popis | Pro centrální schodišťovou halu domu Jurkovič navrhl dřevěnou sedlovou stropní konstrukci, která vyvolávala dojem střešního krovu. O konstrukční prvek se však nejednalo, při pohledu zvenčí je zřejmé, že „krov“ haly je umístěn daleko níž, než pravý krov střechy nad ní. Barevná povrchová úprava dřeva kombinující krycí a lazurní nátěry doplňovala spolu s dalšími prvky haly její celkovou barevnou atmosféru. Zelenou lazuru doplňovaly červené detaily dekorativních řezeb. |
Stav zachování před obnovou | Patrně v 60. letech 20. století došlo k „přestropení“ původního krovu. Pravděpodobně za účelem zesvětlení místnosti byla stropní konstrukce zakryta vloženým rovným omítaným rákosovým podhledem, který zakonzervoval původní barevnou úpravu stropu. |
Postup obnovy | Přestropení bylo v rámci obnovy odstraněno, krov byl restaurátorsky očištěn a mohl tak poskytnout věrnou představu o původní barevnosti a atmosféře haly. |
Klíčová slova | schodišťová hala, nepravý krov, strop, podhled, povrch, krycí nátěr, lazurní nátěr |
3.3 Podlahy
Předmět | podlahy |
Materiál | dřevo; beton; cihla; kámen; korkové linoleum; xylolit; teraco |
Restaurátor | Magdalena Chobolová, restaurování xylolitové podlahy; Štambachr, s. r. o., repase a doplnění vlysových a povlakových podlah |
Výrobce repliky | Jan Činčera, replika linkrusty) |
Realizace obnovy | VaM RESAN, s. r. o., teracové podlahy |
Datum obnovy | 2009-2010 |
Popis | Podlahy byly v domě velmi různorodé. V suterénu dřevěné prkenné, betonové, cihelné, kamenné, keramické i pískové. V přízemí a v patře v hlavních místnostech vlysové, prkenné a z korkového linolea, v menších místnostech pak xylolitové (předsíň a koupelna), teracové (chodba, kuchyně a toaleta) a dlážděné betonem (modelovna v 1. patře). |
Stav zachování před obnovou | Původní podlahoviny byly většinou zachovány pod mladšími vrstvami. Podlahy v ateliéru v patře domu vykazovaly nerovnosti vzniklé zřejmě statickými pohyby dřevěné konstrukce domu v minulosti. |
Postup obnovy | Všechny zachovalé původní podlahové konstrukce byly v domě ponechány, korková linolea jen částečně. Původní povrchy podlah v přízemí a patře domu byly obnoveny sejmutím mladších vrstev a renovací (vlysy, teraco), restaurováním (dřevěné prvky, xylolit, červené a zelené korkové linoleum schodišť a pavlače) nebo použitím nového totožného prvku (korková linolea dětského pokoje a ateliéru). Část podlah v suterénu byla provedena nově z teraca. |
Klíčová slova | podlahy, podlahoviny, prkna, beton, cihla, kámen, vlysy, korkové linoleum, xylolit, teraco |
3.4 Korkové linoleum
Předmět | korkové linoleum |
Umístění ve vile | vnitřní schodiště; ochoz; předsíň terasy; oriel window pracovny; koupelna v přízemí |
Materiál | korkové linoleum |
Datum výroby | 1906 |
Popis | Korkové linoleum bylo použito na podlahách některých z hlavních místností přízemí a 1. patra domu. Linoleum bylo jako praktický a dobře omyvatelný povrch vybráno v přízemí pro dětský pokoj, mělo zde tmavě zelenou barvu stejně jako linoleum na stupních a podestě zadního schodiště. Shodné linoleum pokrývalo také podlahu místností Jurkovičovy pracovny v 1. patře, kde mu podklad tvořily korkové desky: Pod 1mm linoleem byla 20mm vrstva korkových desek, poté vrstva vyrovnávací vápenné malty, následovaly půdovky, opět vápenná malta a násyp. Linoleem v temně červené barvě bylo pokryto hlavní schodiště haly, její ochoz a navazující podlaha předsíně terasy. |
Stav zachování před obnovou | Na stupních i podestě zadního schodiště se zachovalo temně zelené korkové linoleum, stejné se dochovalo na podlaze Jurkovičovy pracovny, kde bylo překryto vrstvou linolea odlišné barvy, na níž byl koberec. Červené korkové linoleum se zachovalo na schodišti haly, na jejím ochozu a v předsíni terasy. Druhotně se linoleum objevilo na několika stupních vedoucích v lodžii k hlavním vstupním dveřím. |
Postup obnovy | Původní korková linolea byla v domě částečně ponechána – zachována a restaurována byla na obou vnitřních schodištích, na ochozu haly, v předsíni terasy a v arkýřovém okně Jurkovičovy pracovny. Po očištění byly vyretušovány barevné defekty, linoleum bylo napuštěno lněným olejem a po vyschnutí konzervováno přípravkem na bázi polymerů, vosků a rozpouštědel. V dětském pokoji a ve dvou místnostech Jurkovičovy pracovny v patře bylo původní linoleum šetrně sejmuto (v pracovně šlo o dvě vrstvy) a nahrazeno novým 100% korkovým linoleem o tloušťce 2,5 mm podle původního složení a v původních odstínech. Podkladová vrstva z korku byla zachována. Vzorky původního linolea z těchto místností byly zachovány, na místě zůstal vzorek původního linolea v arkýři; stejně jak jinde byl vyčištěn, konzervován a opatřen stejnou povrchovou úpravou jako nové linoleum. |
Klíčová slova | podlahy, podlahoviny, korkové linoleum |
3.5 Terasa
Předmět | terasa |
Umístění ve vile | strop lodžie; podlaha terasy |
Materiál | dřevo; keramika? / cementová dlažba?; lipovský mramor z Jeseníků |
Rozměry | trámy o profilu 16 x 18 cm |
Autor | Dušan Jurkovič |
Výrobce | František Zemánek, tesařský mistr v Brně |
Místo výroby | Brno |
Datum výroby | 1906 |
Autor návrhu obnovy | Petr Všetečka, Robert Václavík, Karel Menšík (Transat architekti); Jan Mattuš, statika |
Restaurátor | Václav Vičar a Radek Suchánek, oprava dřevěných konstrukcí |
Realizace obnovy | Ondřej Sklenář, kamenná dlažba z lipovského mramoru |
Popis | Podhled lodžie tvoří hoblované trámy 16 x 18 cm se zkosenými hranami a prkenným záklopem. Původní skladba terasy nad touto konstrukcí se nedochovala, z dobových snímků je dobře patrná drobná šachovnicová dlažba tvořící horní pochozí vrstvu terasy. Materiál, ze kterého byla vytvořena, nicméně zjištěn nebyl. Mohlo jít o běžnou nebo slinutou keramiku (kameninu) nebo cementovou dlažbu. |
Stav zachování před obnovou | Terasa prošla v minulosti řadou úprav. Poslední z nich znamenala její zrušení a náhradu mělkým pultovým zastřešením s oplechováním na původní nosné dřevěné konstrukci. Ta byla kvůli dlouhodobému zatékání v havarijním stavu, konstrukci podhledu nesly pouhé zbytky zhlaví trámů. |
Postup obnovy | Všechny nosné trámy byly vyjmuty a protézovány nejprve stejně starým dřevem do úplné podoby a poté z horní strany ještě zinkovanou ocelí profilu T120, tak, aby uložení na straně spádu již nehrozilo opakovaným uhníváním zhlaví. Na této konstrukci bylo provedeno nové izolační souvrství terasy odvodněné původními restaurovanými chrliči z umělého kamene. Povrch terasy je vytvořen podle dobové černobílé fotografie šachovnicovým rastrem z nového materiálu – lipovského mramoru z Jeseníků. Dvou odstínů je zde dosaženo různým zpracováním povrchu barevně neutrálního kamene. |
Klíčová slova | lodžie, terasa, strop, podhled, podlaha, keramika, cementová dlažba, mramor |