Manuál rekonstrukce

Vytisknout všechny kapitoly

5. Povrchy

Původní barevnost exteriéru byla založena na kombinaci lazurních a krycích barev dřevěných prvků na podkladě neutrální přírodní omítky. Modrá dřevěná obložení, vyjadřující celodřevěnou nosnou konstrukci domu skrytou pod omítkami, jsou lazurována, aby dala vyniknout oknům v odstínu šmolkové modři. Výrazná přítomnost modré barvy potvrzuje Jurkovičovu výchozí orientaci na...

Zavřít okno

5. Povrchy

Původní barevnost exteriéru byla založena na kombinaci lazurních a krycích barev dřevěných prvků na podkladě neutrální přírodní omítky. Modrá dřevěná obložení, vyjadřující celodřevěnou nosnou konstrukci domu skrytou pod omítkami, jsou lazurována, aby dala vyniknout oknům v odstínu šmolkové modři. Výrazná přítomnost modré barvy potvrzuje Jurkovičovu výchozí orientaci na lidovou architekturu. Vedle lazurní úpravy "tektonických" prvků je to i krycí modrá barva oken, blízká šmolkovému odstínu, na moravském a slovenském venkově až do poloviny 20. století velmi rozšířenému. (Termín "šmolka" vyjadřuje v češtině "modrý smalt"; v 19. a 20. století nicméně šmolkovou modř postupně nahradil levnější umělý ultramarin. Více k historii modré barvy viz A. Novák, Poznámky k identifikaci modrých pigmentů, Technologia artis 4.) Štíty v kombinaci bílé, ostře červené a okrové barvy byly spolu s mozaikou jedinými akcenty jinak hladkých fasád. Podobně postupoval Jurkovič v interiéru domu, kde převládala zelená a modrá lazura s akcenty v červené barvě.

Údržba povrchů v minulosti probíhala jejich přetíráním krycími barvami. Původní provedení bylo proto nutné zjistit rozsáhlým sondážním průzkumem doplněným laboratorními analýzami. Autentické povrchy bez pozdějších nátěrů byly zachovány na podhledu hlavní haly, "chráněném" vloženým rovným stropem ze strany interiéru.

Podstatou restaurátorských zásahů bylo očištění a lokální doretušování původních lazurních povrchů dřeva a rovněž odkrytí a retušování původních výmaleb, aniž by byly provedeny celoplošné sjednocující úpravy. Dům tak částečně získal zpět své pozoruhodné barevné řešení, založené právě na kombinaci přírodních povrchů materiálů s lazurními a krycími barvami, a to jak v interiéru, tak i v exteriéru. Retuše byly minimalizovány i za cenu vizuální nedokonalosti či nedokončenosti, a i za cenu toho, že barev je dnes v interiéru o něco méně než původně. Má tím být vyjádřeno, že některé otázky zůstaly nezodpovězeny a že sto let užívání se na domě podepsalo. Nepodařilo se dohledat například barevnost tektonických prvků na stěnách haly, kde však lze podle autentické barevnosti znovu odkrytého stropu předpokládat přítomnost zelené lazury. Lazura zřejmě zanikla pozdějším přebroušením povrchu. Aby nebyly na původních dřevěných prvcích realizovány hypotézy, jsou ponechány bez lazury.

Videocyklus (5/10) - Povrchy:

Uložit do PDFVytisknout
Zavřít okno

5.1 Krytina

Předmětkrytina
Umístění ve vilestřecha
Materiálkeramika
Datum výroby1906
Výrobce replikyAtelier Nebočady Děčín, repliky atypických keramických střešních tašek
Datum obnovy2009-2010
PopisCelá střecha domu s výjimkou nárožního arkýře ateliéru byla pokryta dnes málo obvyklou jednodrážkovou pálenou keramickou krytinou.
Stav zachování před obnovouMateriálovou soudržnost krytiny ohrožoval po stu letech velký obsah deštěm vnesených solí v keramickém materiálu. Na některých místech byla původní krytina v minulosti nahrazena plechem nebo odlišným typem tašek.
Postup obnovyZ velké části dochovaná původní střešní krytina byla během oprav krovu zbavena solí ve vodní lázni a poté vrácena zpět (jednotlivé koncové kusy krytiny byly očíslovány). Plochy tvořené nepůvodními odlišnými krytinami byly doplněny keramickými replikami původních jednodrážkových tašek, vyrobenými na míru speciálně pro tento objekt.
Klíčová slovastřecha, krytina, keramická taška, odsolování
Uložit do PDFVytisknout
Zavřít okno

5.2 Vnější omítka

Předmětvnější omítka
Umístění ve vilevnější plášť domu
Materiálcementová / vápenná omítka
Datum výroby1906 / 1965-68
RestaurátorDavid Zeman
Datum obnovy2010
PopisPůvodní venkovní omítka není zachována. Existující fasády, realizované v letech 1965-68 pod dohledem památkové péče, dávají ale zřejmě věrohodnou informaci o jejím charakteru. Šlo o škrábanou omítku probarvenou pískovým plnivem, jejímž pojivem bylo vápno, případně i cement. Povrch nebyl natřen.
Stav zachování před obnovouVenkovní vápenná škrábaná omítka z let 1965-68 byla ve své době pozoruhodným příkladem způsobu obnovy dožilého materiálu. Díky kvalitnímu provedení byla před obnovou poznamenána jen drobnými defekty na povětrnostně exponovaných místech.
Postup obnovyOmítka byla na základě celoplošného průzkumu lokálně restaurátorsky opravena a povrchově retušována, při ponechání patiny.
Klíčová slovavnější omítka, cementová omítka, vápenná omítka
Uložit do PDFVytisknout
Zavřít okno

5.3 Vnitřní omítky

Předmětvnitřní omítky
Umístění ve vileinteriér
Materiálsádrová /vápenná omítka
Datum výroby1906
Autor návrhu obnovyZoja Matulíková, Taťjana a Karol Bayerovi, průzkumy povrchů a materiálů (2006-2007)
RestaurátorDimitrij Neuwirth a kol.
Datum obnovy2007
PopisKorkové obložení dřevěné konstrukce bylo v interiérech omítnuto vápennou omítkou. Pod ní jsou dvě vrstvy stěrkové hmoty, jejímž pojivem je sádra. Úprava povrchů zdí každé místnosti odpovídala jejich hierarchii, ve všech prostorách však byly použity také jednotné prvky, např. modrá, zelená či červená bordura lemující truhlářské či tesařské prvky stěn. V hale byly zdi do výše nadpraží dveří překryty červenou linkrustou, omítka nad ní měla světle modrou barvu. Další společensky důležité místnosti byly opatřeny jednobarevnou výmalbou, kterou doplňoval výrazný akcent dekorativní šablonové malby. Objevila se v salonu nebo v hostinském pokoji, bordura zdobí také v ložnici rodičů a v dětském pokoji. Stěny hostinského pokoje zdobila ve výši cca 100–120 cm dvojice modrých dekorativních pásků stylizovaného pletence, pod nimi byla omítka tmavě olivově zelená, mezi nimi světle hnědá a nad nimi (vč. stropu) opatřena světle šedozeleným nátěrem. V salonu Jurkovič výmalbu po krátké době sám změnil. V roce 1906 jej ozdobil šablonovou malbou bordury stylizovaného lidového dekoru sytě červené barvy na olivově šedozelené ploše stěny. Na bílém stropě byl uprostřed vytvořen z pásu dekoru čtvercový rám, v jehož rozích a středu byly úchyty lustru. Už v letech 1911–1913 výzdobu stěn nahradil – nad dřevěným obložením spodní části zdí byla podle archivních fotografií celá plocha stěn vyplněna dekorativní malbou. Barevný charakter této úpravy není možné zcela dohledat. Obslužné a komunikační prostory (např. kuchyň nebo chodby) byly vymalovány jednobarevně ve světlých pastelových tónech, zdi chodby zdobil dekorativní pásek šablonové malby v modré a černé barvě. Jedna Jurkovičova pracovna v 1. patře byla vymalována monochromně ve světlém šedozeleném odstínu s barevně zvýrazněnou soklovou partií provedenou v sytější olivově zelené, druhá byla provedena ve světle okrové výmalbě.
Stav zachování před obnovouSondážní stratigrafický průzkum uskutečněný v letech 2006-2007 ukázal, že téměř ve všech místnostech se pod sekundárními omítkami zachovaly původní omítky vč. primárních úprav a dekorativních výmaleb.
Postup obnovyPro obnovu omítek v interiéru byl zvolen šetrný konzervační přístup. Druhotné nátěry byly sejmuty a původní omítky restaurátorsky očištěny a zakonzervovány se snahou o minimální zásahy či nové doplňky původního stavu. U vzdutých partií omítek a prasklin proběhla injektáž Ledanem TB, okraje omítek v otevřených prasklinách a na značně narušených místech byly zpevněny Silexem OH, chybějící části pak doplněny vápennou maltou. V ložnici a analogicky i v dětském pokoji byla obnovena pod pozdějšími výmalbami poměrně dobře zachovalá dekorativní výmalba, chybějící části dekoru byly provedeny vápennou temperou.
Klíčová slovavnitřní omítky, výmalba, šablona, bordura
Uložit do PDFVytisknout
Zavřít okno

5.4 Bordura

Předmětbordura
Umístění ve vileomítky ložnice a dětského pokoje
Materiálbílý podklad; zelená barva; náhražkové zlacení
AutorDušan Jurkovič
Datum výroby1906
Autor návrhu obnovyZoja Matulíková, Taťjana a Karol Bayerovi, průzkumy povrchů a materiálů
RestaurátorDmitrij Neuwirth a kol., restaurování
Datum obnovy2007
PopisNa archivních fotografiích z doby otevření domu po jeho dokončení v roce 1906 lze v obou soukromých pokojích ložnice a dětského pokoje pozorovat podél celé místnosti pod stropem horizontální pás dekorativní výmalby. Na světlé šedomodré zdi byl okrový pás, který tvořil podklad pro ornament stylizovaného zelenavého listoví, do něhož jsou v pravidelných intervalech vkomponovány trojice bílých erbovních štítků. Jejich okraje byly zvýrazněny náhražkovým zlacením provedeným práškovým bronzem pravděpodobně v olejovém pojivu.
Stav zachování před obnovouPůvodní výmalba soukromých pokojů v přízemí byla v průběhu 20. století přemalována.
Postup obnovySondážní a stratigrafický průzkum odhalil v ložnici a v dětském pokoji pod druhotnými přemalbami dochovanou původní výmalbu, jejíž šablonu navrhl Dušan Jurkovič. Pozdější vrstvy omítek byly odstraněny a dochovaná původní výmalba byla restaurátorsky očištěna. Restaurátoři pak podle dochovaných vzorků i Jurkovičových původních nákresů znova připravili šablony a vápennou temperou rekonstruovali chybějící části ornamentu bordury.
Klíčová slovavnitřní omítky, bordura, výmalba, šablona, ložnice, dětský pokoj
Uložit do PDFVytisknout
Zavřít okno

5.5 Linkrusta

Předmětlinkrusta
Umístění ve vilestěny haly a schodiště na ochoz
Materiállinkrusta - papír tvrzený dřevitou a korkovou směsí s lněným olejem
Datum výroby1906
Výrobce replikyJan Činčera
Datum obnovy2010
PopisPro zdi haly zvolil Jurkovič plastický umyvatelný nátěr ve formě tapety – linkrustu. Jedná se o papírovinu, na níž je nanesena silná vrstva materiálu vytvářejícího specifický vertikální reliéf. Tento materiál je tvořen jemně mletým korkem a dřevitou směsí. pojivem je vysychavý olej. Do povrchu této vrstvy je zapuštěn červený nátěr překrytý vrstvou transparentního laku. Temně červený povrch linkrusty, která dosahovala do výše nadpraží dveří, byl použit také pro stěny schodiště na ochoz. Barevnost linkrusty výrazně dokreslovala celkovou barevnost interiéru; souzněla s temně červeným linoleem na schodech a ochozu i s červenými řezbovanými prvky nepravého krovu haly a kontrastovala s modrým nábytkovým vybavením.
Stav zachování před obnovouLinkrusta mohla být z haly odstraněna nejspíš při úpravách v 60. letech 20. století, kdy byl patrně za účelem zesvětlení místnosti také „přestropen“ řezbovaný krov. Fragmenty původní linkrusty se dochovaly na schodišti na ochoz.
Postup obnovyDochovaná linkrusta na schodišti na ochoz byla restaurátorsky obnovena a doplněna nově vyrobenou linkrustou stejné červené barevnosti, jíž byly podle původního Jurkovičova konceptu znovu opatřeny také zdi v hale.
Klíčová slovalinkrusta, schodišťová hala, schodiště, ochoz
Uložit do PDFVytisknout
Zavřít okno

5.6 Malovaná tapeta

Předmětmalovaná tapeta
Umístění ve vileplauderecke – výklenek pod schodištěm haly
Materiálpapír; temperové barvy
Technikaruční malba temperou na papír
Autorlidová malířka Brynzová z Čataje (Slovensko); Dušan Jurkovič
Výrobcelidová malířka Brynzová z Čataje (Slovensko); Dušan Jurkovič
Místo výrobyČataj/Brno
Datum výroby1906
Autor návrhu obnovyak. mal. Jan Knor
Výrobce replikyak. mal. Jan Knor
Datum obnovy2010
Popis„Podpavlačový koutek“, jak popisuje výklenek v hale pod schodištěm první Jurkovičův životopisec František Žákavec, měl zvýšený stupeň, na němž byl umístěn stolek a průběžná lavice lemující všechny tři stěny „arkýře bez oken“. Zatímco paní domu měla své místo v alkovně, právě zde v tzv. plauderecke sedával architekt se svými návštěvníky. Stěny byly opatřeny papírovou tapetou, kterou „hustě a přepestře“ vymalovala lidová malířka ze Slovenska. Jurkovič pak ale prý sám přílišnou pestrost tapety ztlumil, „ztónovav ji stříkáním do modrava“. Tapeta je téměř totožná s ornamentální výzdobou kuchyňského zákoutí (ohniště) jednoho z čatajských statků, které Jurkovič publikoval v časopise Práce lidu našeho v roce 1905.
Stav zachování před obnovouMalovaná tapeta s lidovými motivy se ani ve fragmentu nezachovala, při některé z úprav interiéru musela být odstraněna a výklenek pod schodištěm byl vybílen.
Postup obnovyVe spolupráci s restaurátorem vznikla v průběhu obnovy replika původní tapety, která díky přesné dobové fotografické dokumentaci věrně kopíruje původní ornament vytvořený pomocí šablony 1:1. Barevné řešení papírové tapety však bylo pouze odvozeno. Jako značně komplikovaná se ukázala být rekonstrukce Žákavcem popsané Jurkovičovy definitivní úpravy barevnosti „stříkáním do modrava“. Plochu tapety se nakonec podařilo jemně modře vytónovat tak, aby její charakter vyzníval harmonicky s dalšími prvky interiéru.
OdkazyDušan Jurkovič, Výstava architektury a uměleckého průmyslu 1906, Brno 1906. Karel Elgart Sokol, Jurkovičova výstava, in: Národní Listy XLVI, 21. 8. 1906. František Žákavec, Dílo Dušana Jurkoviče, Praha 1929. Dagmar Černoušková – Zoja Matulíková – Martina Straková – Robert Václavík – Petr Všetečka, Vila Dušana Jurkoviče v Brně-Žabovřeskách ve světle komplexního průzkumu, in: Průzkumy památek XVI, 1/2009, s. 73–106.
Klíčová slovaschodišťová hala, malérečka, Brynzová, replika, schodiště, výklenek, papírová tapeta, malba, Čataj, lidový motiv
Uložit do PDFVytisknout
Get Adobe Flash player

Mapa stránek