Podoby tváře – šalba a klam

Portrét ve fotografii ze sbírek MG

Na výstavě, která vychází ze sbírkového bohatství Moravské galerie, bude představeno na šest desítek exponátů, z nichž mnohé zde budou prezentovány vůbec poprvé. Vybraný fotografický soubor sleduje proměny portrétního žánru ve fotografii od poloviny 19. století až do současnosti a poodkrývá nejen příslušná dobová a technická specifika fotografického média, ale naznačuje i různorodost ambicí fotografů či portrétovaných.

Ve výběru jsou zastoupeny nejen portréty bezvýhradně korespondující s tradičním portrétním schématem, ale i fotografie vytvořené na pomezí žánrových snímků, figurální stylizace, ilustrace či dokumentu. V nejrůznějších formách se zde objevuje tradiční ateliérový portrét 19. století i jeho parodie, amatérské snímky, fotografie tzv. lidských typů, glamour portrét ze třicátých a čtyřicátých let 20. století, autoportrét v podání avantgardy či portrétní dokument a inscenovaná fotografie konce 20. století. Zároveň s tím je ve výběru zastoupena celá škála fotografických technik a postupů. Fotografický portrét, jehož počátky sahají do čtyřicátých let 19. století, vyšel do značné míry z malířské tradice a přijal mnohá z klasických portrétních schémat. Velmi brzy se ale začal od malby odpoutávat, a to jak svým uplatněním, tak i svou sériovostí. I nadále se do něho ale promítal - stejně jako do malby - pragmatický zájem, móda, poznatky vědy či umělecké ambice. Mnozí ze současných autorů odmítají klasický fotografický portrét coby vyčpělou uměleckou oblast, plnou stereotypů. Zároveň s tím pak vytěsňují i dva mýty, které jsou s daným tématem velmi úzce spjaty, a sice mýtus o věrohodnosti fotografického obrazu a také o portrétu coby způsobu nahlédnutí do lidské duše. Nejen tvář, ale i figuru mnozí z nich dále tvarují nebo si různými způsoby pohrávají s identitou jednotlivce.

 

 

Mapa stránek