Německý expresionismus

Komorní výstava nabízí téměř čtyři desítky děl, převážně kreseb a grafik, německých a rakouských autorů ze sbírek MG. Vystavovány jsou například práce Egona Schieleho, Gustava Klimta, Oskara Kokoschky, Alfreda Kubina, Wilhelma Lehmbrucka, Vasilije Kandinského, Otto Dixe, Georga Grosze a dalších.

V širším významu slova je expresionismus širokou opoziční tendencí z konce 19. a počátku 20. století, stavějící proti naturalismu a zejména impresionismu nové výrazové chápání reality, a tím i novou výtvarnost. Pod toto souhrnné označení byly zahrnovány rozličné dobobé umělecké směry - fauvismus, futurismus, kubismus a další. V užším smyslu označuje termín umělecký směr vzniklý v Evropě, který se vyhranil a působil v letech 1905 - 1925 a byl součástí uměleckého výboje ve Francii, Švýcarsku, Belgii, Holandsku, Rakousku, v českých zemích, ale zejména právě v Německu, kde expresionismus získal nejširší platformu nejen ve výtvarném umění, ale i v ostatních uměleckých projevech. První východisko nové tendence, a tím i expresionismu jako směru, formulovali umělecky Henri Toulouse-Lautrec, Vincent van Gogh, James Ensor, Ferdinand Hodler, pro německý a český vývoj mimořádně důležítý Edvard Munch a další. Expresionismus odrážel společenskou dobovou krizi plnou sociálních rozporů, pesimismus, melancholii, zoufalství, rezignaci, revoltu a pacifismus, náboženskost a sociální utopii. Myšlenky a tvůrčí postupy expresionismu daly vznik významným uměleckým skupinám a revuím, které svojí mezinárodní působností ovlivňovaly umělecké dění ostatních evropských národních kultur, ale současně jim poskytovaly platformu a nechávaly se jimi ovlivnit - z českých umělců to byla zejména generace Osmy a Tvrdošíjných, jejíž příslušníci udržovali s německými kolegy čilé výstavní, ale i osobní kontakty. Nejvýznamnějšími ohnisky expresionismu byla skupina Der Blaue Reiter v Mnichově a skupina Die Brücke v Drážďanech a v Berlíně. Význam a vliv expresionismu poznamenal umění celého dvacátého století, přes novou věcnost dvacátých a třicátých let až po abstraktní expresionismu a existenciálně laděné realistické proudy poválečného umění.

Informace

Výstava
22/10/2003 - 2/1/2004
Kurátor
Ivo Binder
Datum vernisáže
21/10/2003 00:00

Souvislosti

Odkazy
Německý expresionismus

Mapa stránek