Krajinou duše Antonína Hudečka

Výstava představuje především ranější fáze tvorby Antonína Hudečka, a to od 90. let 19. století do druhého desetiletí století dvacátého, tedy zejména ta období, v nichž se formoval umělcův výtvarný projev od impresivních náladových studií k plošnému zjednodušení a barevné stylizaci.

Antonín Hudeček patří mezi nejvýznamnější představitele moderní české krajinomalby, generačně je spřízněn s Antonínem Slavíčkem, Janem Preislerem, Milošem Jiránkem či Maxem Švabinským. Studoval na Akademii výtvarných umění v Praze, poté pobýval dva roky v Mnichově, kde nejprve navštěvoval soukromou školu slovinského malíře Antona Ažbého a potom ateliér figuralisty Otto Seitze na mnichovské Akademii. Po návratu do Prahy se znovu zapsal na Akademii do ateliéru historické malby. Přesto, že jeho umělecké školení bylo zaměřeno na figurální malbu, tíhl svým malířským cítěním ke krajinářství. Přispívali k tomu také přátelské kontakty s Juliem Mařákem - už od roku 1897 se zúčastňoval jejich společných pobytů a malování ve volné přírodě na Okoři. Malování v plenéru bylo pro Hudečkův další malířský vývoj rozhodující. Zpočátku komponuje do přírodních scenérií lidskou figuru, ale postupně se krajina stává hlavním a jediným tématem. Dalším zdrojem inspirace se mladému umělci stalo moře. Jeho proměnlivá podoba v nejrůznějších obdobích a během dne či noci je námětem mnoha studií i definitivních děl. Nové náměty i nový výtvarný styl hledal A. Hudeček v rovinaté krajině Polabí a později v severovýchodních Čechách. Nakrátko se vracejí figurální motivy, harmonicky zasazené do krajiny, jejíž zádumčivá a melancholická nálada je tím ještě zvýrazněna. V následujících letech pak Hudeček směřuje ke stále realističtějšímu projevu a monumentálnímu pojetí krajiny. Autor výstavy Olaf Hanel čerpal nejen z expozic a depozitářů galerijních institucí, ale podchytil i práce ze soukromých sbírek včetně dosud neznámé dokumentace z pozůstalosti. Právě možnost srovnání děl uchovávaných v muzeích umění s artefakty sběratelů činí výstavu zajímavou a doufejme i přitažlivou pro návštěvníky. Výstavu doprovází katalog s teoretickou statí autora výstavy a více než dvacítkou reprodukcí stěžejních umělcových děl.

České muzeum výtvarných umění v Praze; Východočeská galerie v Pardubicích

Informace

Výstava
19/6/2003 - 14/9/2003
Kurátor
Kateřina Svobodová
Datum vernisáže
18/6/2003 00:00

Mapa stránek