20. Bienále Brno 2002

Mezinárodní výstava plakátu, firemní, informační a reklamní grafiky

20. Bienále Brno představuje současnou tvorbu (z let 1998-2001) 344 autorů a autorských kolektivů ze 42 zemí světa, které v únoru 2002 vybrala odborná porota z 814 přihlášených tvůrců.

Předsedou výběrové poroty byl český grafik Karel Aubrecht, místopředsedou výtvarný teoretik Zdenek Primus a zahraniční členkou poroty byla kunsthistorička Katalin Bakos, kurátorka plakátové sbírky Maďarského národního muzea v Budapešti. Nejpočetněji je ve výstavě zastoupena japonská kolekce (73 autorů), Česká republika (47 autorů), Německo (25 autorů), Čína (21 autorů), Polsko (17 autorů), USA (15 autorů), Francie (13 autorů), Itálie (12 autorů), Rusko (10 autorů). První a nejobsáhlejší výstavní kategorií je plakátová tvorba. Nejpočetnější tématickou skupinu tvoří opět kulturní plakát, mezi politickými plakáty se objevují protiteroristické výzvy, mj. i reakce na události 11. září v New Yorku. Jako důležité téma zvolil organizační výbor Bienále sociální plakát s důrazem na sociálně znevýhodněné osoby a skupiny ve snaze podpořit sociální reklamu, které je ve veřejném prostoru stále ještě vymezen nedostatečný prostor a která obtížně hledá investory. Mezi výtvarníky mělo toto téma značný ohlas a na Bienále se tak vedle kulturních, obchodních, politických a ekologických plakátů objevily ve větším počtu plakáty zaměřené proti domácímu násilí, bránící dětská práva a tolerující feministické požadavky, soužití homosexuálních párů či práva etnicky odlišných skupin. Druhou, méně zastoupenou soutěžní kategorii tvoří firemní, informační a reklamní grafika. V rámci této kategorie je představen koordinovaný vizuální styl podniků, institucí a měst, veřejné orientační systémy a ve fotodokumentaci také reklamní aplikace ve veřejném prostoru, např. rozměrné prostorové a experimentální realizace. Hlavní výstava Bienále Brno je rozdělena do dvou výstavních celků. Expozici zvanou Evropský dům vytvářejí práce evropských autorů v budově Uměleckoprůmyslového muzea, tvorba z asijských, amerických a afrických zemí je soustředěna v přízemí Místodržitelského paláce. Mezinárodní porota, která jednala 16. a 17. června a jejímiž členy jsou významné osobnosti světového grafického designu, rozhodla o udělení Velké ceny (Grand Prix), šesti medailí za nejlepší design ve dvou kategoriích a sedmi zvláštních cen, z nichž BEDA (Bureau of European Designers´Associations) je na Bienále udělena poprvé. V závěru výstavy bude na základě hlasování novinářů, odborných kritiků a teoretiků udělena Cena kritiky. Moravská galerie k výstavě vydala rozsáhlý katalog, který zahrnuje základní údaje a výběr vždy jednoho nejlepšího vystaveného díla každého soutěžícího a speciální přílohu věnovanou ukázkám prací členů mezinárodní poroty a všem výstavám letošního ročníku Bienále. Ceny 20. Bienále Brno 2002 Velká cena: Catherine Zask, Francie Cena ICOGRADA: Tadanori Yokoo, Japonsko Cena BEDA: Alain Le Quernec, Francie Kategorie 1 - Plakát Medaile za nejlepší design v kategorii Plakát: Melchior Imboden, Švýcarsko Medaile za nejlepší design v kategorii Plakát: Seiju Toda, Japonsko Medaile za nejlepší design v kategorii Plakát: Niklaus Troxler, Švýcarsko Kategorie 2 - Vizuální styl, informační a reklamní grafika Medaile za nejlepší design v kategorii Vizuální styl, informační a reklamní grafika: Nick Kapica, Německo Medaile za nejlepší design v kategorii Vizuální styl, informační a reklamní grafika: Anette Lenz, Francie Medaile za nejlepší design v kategorii Vizuální styl, informační a reklamní grafika: Norito Shinmura, Japonsko Zvláštní ceny Cena Ministerstva kultury ČR: Květa Pacovská, ČR Zvláštní cena mezinárodní poroty za nejlepší sociální plakát: Jan Tomáš, ČR

Mapa stránek