Nová intervence Jana Rajlicha ml.

Nová intervence do stálé expozice ART IS HERE v Pražákově paláci k vidění již od 10.6. od 10:00! V Moravské galerii bude vystavovat díla ze své celoživotní tvorby Jan Rajlich ml., který letos slaví své kulaté jubileum. 

Podle legendy bylo první slovo malého Pabla Picassa "piz", zkrácená verze španělského slovalápiz, což v překladu znamená "tužka". Netušíme, jaké bylo první slovo malého Jana Rajlicha, ale nepřekvapilo by nás, kdyby se už jako batole hlasitě dožadoval tužky. Bylo by samozřejmě naivní rozvíjet dále srovnání s uměleckým "monstrem" Picassova kalibru, ale kreslení, jak dokládají kresby z útlého dětství, představovalo pro Jana Rajlicha hlavní způsob trávení času.

Ve čtyřech letech "ovládl" perspektivu, čímž šokoval své rodiče (viz kresba s perspektivně ubíhajícími lampami veřejného osvětlení) a velmi záhy objevil v kresbách zaznamenávajících dětské zážitky z brněnských veletrhů téma lidského "hemžení", které bude kontinuálně rozvíjet až do současnosti.  Konstantou kreseb je humor. Zde je třeba připomenout Rajlichovo dospívání a formování v šedesátých letech, kdy byla nejen plně doceněna nonsensová poezie Christiana Morgensterna, ale byly také uctívány "humoristické" kresby umělecké superstar Saula Steinberga pro časopisThe New Yorker, které se vystavovaly v uměleckých galeriích a inspirovaly umělce po celém světě. Nemusíme chodit do Ameriky, stačí zmínit naše "křižovnické" duo Karel Nepraš a Jan Steklík. Rajlich se na tento rodokmen "konceptualizovaného" humoru dokázal napojit a osobitě jej dále rozvíjet, jak dokládají sérieFormulářůnebo minimalistická série věnovaná smyslům z počátku osmdesátých let. Dalším nepřehlédnutelným inspiračním zdrojem byla pro Rajlicha psychedelická kultura hippies plakátů s "kyselou" barevností, ale hlavně s nekonečně se zamotávající linií. Stále málo známou skutečností zůstává, že výtvarníkem Žluté ponorky byl "odsunutý" rodák z Ústí nad Labem Heinz Edelman. Stojí za pozornost sledovat na Rajlichových kresbách měnící se vztah obrazu a písma, či spíše textu. Začíná s popiskou, pointou nebo komentářem umístěným klasicky na spodní hraně, později se text čím dál častěji dostává dovnitř formátu, zpravidla prostřednictvím komiksových bublin, až se zcela osamostatní a existuje bez kresby, nebo autor dokonce textem vytváří samotný obraz, kreslí písmem. Zde je potřeba zmínit neustálou intimní blízkost grafického designu. Rajlichův otec a jmenovec byl významným designérem a zakladatelem Bienále Brno; práce s obrazovou a typografickou složkou pro něj byla denním chlebem. Ostatně médium autorského plakátu se pro syna stalo přirozeným prostředkem diseminace kreseb a nástrojem mezinárodní umělecké komunikace. Kresba či přesněji linka a vybarvená plocha jsou dominantním rysem na několika Rajlichových obrazech, které sklízí dobové uznání.

 

Jan Rajlich Jr _intervence _PPMG_2020_banner

Přehled aktualit

Informace

Datum vložení aktuality
8/6/2020

Mapa stránek