Vizuální smog vs Retail design – Doprovodný program k Bienále Brno
VIZUÁLNÍ SMOG VS RETAIL DESIGN
>>> DOPROVODNÝ PROGRAM 28. MEZINÁRODNÍ BIENÁLE GRAFICKÉHO DESIGNU BRNO 2018
PROCHÁZKA VIZUÁLNÍ SMOG VS RETAIL DESIGN
Termín konání: 22. 5. 2018
18.00-19.00
Může podnikání fungovat bez agresivní reklamy? Je kvalitní design
věc individuálního vkusu? Ohrožuje čistění veřejného prostoru
svobodu podnikání?
Podobné otázky, dobré a špatné příklady retail designu bude řešit
Veronika Rút Nováková při zahajovací procházce k OFF programu
Bienále grafického designu na téma Vizuální smog vs retail design.
Začátek procházky bude před budovou Hlavního nádraží v Brně.
Veronika Rút Nováková je freelance grafická designérka původem z
Brna, která se specializuje na branding a vizuální identity.
Vytvořila například značku UGO čerstvá šťáva (v agentuře GREP
design) a mezi její klienty patří Ministerstvo obrany, město Brno
nebo Sokol. Ve volném čase se věnuje vizuálnímu smogu a retail
designu. V roce 2015 dokončila diplomovou práci na téma grafický
design ve veřejném prostoru, založila projekt Brno bez vizuálního
smogu a poté spolupracovala s radnicí Brna-střed na zlepšení
situace. http://www.veronikova.com/
PŘÍBĚH OUTDOOR REKLAMY 20. STOLETÍ
Termín konání: 23. 5. 2018
19.00-20.30
Je vizuální smog záležitost posledních desetiletí nebo je starý
jako reklama sama? Přednášku o historii konfliktu a harmonie
reklamy a architektury povede Pavel Wewiora z Národního památkového
ústavu. Dozvíte se mimo jiné, jak se chovala reklama v meziválečném
období a co bylo pro reklamu typické v 60. a 70. letech. Těšte se
na řadu unikátních dobových fotografií Brna, dokumentaci prvních
reklam na MHD a diskuzi o proměnách reklamy v posledním
století.
RETAIL DESIGN TRAVEL GUIDE
Termín konání: 24. 5. 2018
19.00-20.30
Dva přednáškové cestopisy o inspirativních, chytrých i šílených
řešeních retail designu v zahraničí. Mimo jiné také o tom, jak se
dají využít graffiti ve prospěch výlohy a jestli je dobrý nápad
otevřít obchod v gotickém kostele.
KOGAA je mezinárodní architektonické studio, které působí na poli
architektury i interiérového a produktového designu a po mnoha
cestách a pobytech v zahraničí sídlí v Brně. http://www.kogaa.eu/cz/kogaa
Veronika Rút Nováková je freelance grafická designérka původem z
Brna, která se specializuje na branding a vizuální identity. Ve
volném čase se věnuje vizuálnímu smogu a retail designu. V
posledních letech funguje jako digitální nomád a sbírá nejrůznější
příklady vizuálního smogu i retail designu z českých i zahraničních
měst. Přednáška bude se zaměřením na města Gent (BE) a Barcelona
(SP). http://www.veronikova.com/
Po přednáškách bude následovat diskuze o tom, jak si stojí
vizuální úroveň brněnských podniků ve srovnání se světem. Má Brno
autentický a osobitý retail design v konkurenci západních
metropolí?
Přednášky budou v angličtině bez tlumočníka.
KAŽDÝ POTREBUJE REKLAMU
Termín konání: 27. 05. 2018
19.00-20.00
Projekce dokumentu o vizuálním smogu a beseda s tvůrcem Dominikem
Jursou a aktivistou Matúšem Čupkou.
Dominik Jursa vystudoval dokumentární režii na VŠMU v Bratislavě a
snímek natočil v roce 2014. Jak jej vidí s odstupem času? Jak
pozoruje vývoj ilegální a agresivní reklamy? Vnímá situaci jako
zlepšení nebo spíš propad? Diskuze se bude účastnit i Matúš Čupka,
který se poslední roky intenzivně věnuje popularizaci tématu
vizuálního smogu v Bratislavě.
PROCHÁZKA S MARTINEM HRDINOU
Termín konání: 29. 5. 2018
17.00-18.30
Z Café Tungsram
Práce architekta Martina Hrdiny vyniká precizním provedením a
komplexním řešením interiérů a grafického designu. Svými
realizacemi interiérů a vizuálních stylů Café Tungsram, Atlas,
Pilát, Bistra Franz nebo vietnamské restaurace GO výrazně ovlivnil
vizuální kulturu brněnského retail designu. Procházku povede sám
autor, začátek bude v Café Tungsram na Kapucínském náměstí.
Martin Hrdina pracuje samostatně jako architekt a grafický
designér. Praxi založil v roce 2006 v Amsterodamu (NL) po studiích
architektury na Technické univerzitě v Liberci a architektonického
designu na Gerrit Rietveld Academie v Amsterodamu. Po přestěhování
do Brna v roce 2008 se začal intenzivně věnovat návrhům
interiérů. http://www.hrdina.tv/
ARGUMENTACE JAKO ZÁKLAD DESIGNU
Termín konání: 4. 6. 2018
19.00-21.00
Věra Marešová a Lumír Kajnar patří ke špičce grafického designu se
zaměřením na značky a branding. Oba spojuje dlouhodobá práce na
volné noze a neúnavné diskuze s klienty ohledně efektivity a
designu. Nedostatek schopnosti adekvátně argumentovat a komunikovat
s klienty se výrazně podepisuje v českých ulicích v podobně
vizuálního smogu, zbytečných výstupů a špatně strukturovaných
sdělení. Oba tvůrci představí případové studie svých projektů se
zaměřením na komunikaci s klienty a pozitivní i negativní
zkušenosti.
Věra Marešová je autorkou logotypu a vizuálního stylu města Brna a
má za sebou desítky dalších prací v oblasti vizuálních identity. V
prezentaci představí dvě případové studie. První bude starší
projekt vizuálního stylu Koupaliště Kraví hora, kde došlo k
realizaci, která v průběhu času kvůli nepochopení ze strany klienta
ztratila většinu ze své konzistentnosti a čistoty. Druhý projekt
bude zkušenost s Café clubem Calabrone, kde bylo obtížné vše sladit
s již existujícím interiérem, ale povedlo se přesvědčit klienty k
práci s jednotným vizuálním stylem. http://www.vgrafik.cz/
Lumír Kajnar se věnuje značkám jako Česká spořitelna, Letiště
Praha, Direct pojišťovna, České ragby nebo hnutí Skaut. Pro jeho
práci je typické propojení grafického designu a marketingu směrem k
efektivitě i kvalitnímu výsledku v oblasti komunikačního designu. V
rámci prezentace představí identitu EMA Espresso baru, který
realizoval v Praze jako případovou studii se zaměřením na
komunikaci s klientem. http://www.lumirkajnar.com/
Jak probíhala spolupráce a jak těžké bylo klienta přesvědčit k
něčemu odvážnému? Jak se dá zabránit špatnému uchopení vizuálního
stylu? Po přednáškách proběhne společná diskuze.
ATELIER BONBON
Termín konání: 31. 5. 2018
19.30-21.00
Atelier Bonbon má na svědomí realizace interiérů barů Super Panda
Circus, Bar, který neexistuje, 4Pokoje nebo Kafe a Kobliha. Práce
vynikají především nápaditostí, originalitou a komplexním
přístupem. Přednáška bude o tom, jak se projekty vyvíjely od skic a
prvních nápadů až k problémům při realizaci a otevření.
http://bonboni.cz/
WORKSHOP S PEN PALS
Termín konání: 26. 5. 2018
14.00-16.30
Zkuste si práci písmomalíře na vlastní kůži!
Ručně psaná písma byla po dlouhou dobu nedílnou kvalitní součástí
retail designu, ať už jako menu nabídky nebo jako ručně psané
vývěsní štíty obchodů. V posledních letech se poetika ručně psaných
písem z měst vytratila, situace se postupně obrací zpět k
autentickým a kvalitním řešením.
Jak dlouho trvá nakreslit písmomalířský nápis? Jak je těžké udělat
krasopisnou menu nabídku? Zeptejte se Pen Pals neboli Karolíny
Strykové - profesionální písmo malířky, která workshop povede.
VÍCE NA >>> https://28.bienalebrno.org/doprovodny-program
Informace
- Datum vložení aktuality
- 22/5/2018